De sleutel tot werkplek-geluk: creatieve strategieën voor 'happy' werknemers

De sleutel tot werkplek-geluk: creatieve strategieën voor 'happy' werknemers

Weet jij op welke knoppen je moet drukken om je werknemers gelukkig te houden? Een prangende vraag, nu veel indicatoren in België en Nederland wijzen op een verminderd welzijn op de werkvloer. Hoe pak je dat (creatief) aan?

 

Stijgende ziekteverzuimcijfers, meer langdurige zieke medewerkers, burn-outs, … Als werkgever kun je het belang van welzijn op de werkvloer niet onderschatten. Voelen je medewerkers zich gelukkig, dan gaan ze gemotiveerd aan de slag. Dat resulteert in kwaliteit van het werk en in productiviteit. Het geldt voor je bestaande medewerkers en ook voor het talent dat je in de toekomst nog wil aantrekken. Wil je als organisatie succesvol zijn, dan is investeren in werkgeluk een must-do, ook in tijden van stijgende (personeels)kosten.

 


Beste werkplekken

Het zakenplatform Inc. publiceert jaarlijks een lijst van Best Workplaces. In die lijst staan de werkgevers die hun mensen het meeste werkgeluk bezorgen. Het gemeenschappelijke recept achter deze beste werkplekken? Het zijn werkgevers die met hun arbeidsvoorwaarden flexibel inspelen op de behoeften van hun mensen.

 


Inspelen op persoonlijke behoeften

Flexibel en creatief inspelen op die behoeften is the way to go. Dat kan gaan over de ‘hard’ aspecten, zoals loon- en arbeidsvoorwaarden flexibiliseren in een cafetariaplan of flexibele arbeidstijden aanbieden. En dan zijn er ook nog de soft aspecten. Tijd krijgen voor vrijwilligerswerk. Een hardloopclub met een uitrusting in je huisstijl. Het kantoor dat een ‘campus’ wordt om te leren, te netwerken en om samen te werken. Je hond mee naar kantoor. Of een concreet voorbeeld dicht bij huis, de evenmentensoftware-ontwikkelaar Halito waar 60 minuten sporten in privétijd gelijkstaat aan 10 minuten betaalde vakantie.

 


Diversiteit

De werknemerspopulatie is niet alleen veel diverser geworden, privé hebben werknemers ook steeds meer uiteenlopende behoeften. Dat betekent best ook een logisch vervolg in een breder palet aan arbeidsvoorwaarden. En om niet uit het oog te verliezen in de eventsector, Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, stormt de werkvloer op. Volgens gegevens van het World Economic Forum zal de generatie tegen 2025 27% van de totale beroepsbevolking uitmaken. Zij zijn heel kritisch als het aankomt op de keuze voor een werkgever: werkgeluk als arbeidsvoorwaarde staat op nummer 1.

 


Kostprijs?

Misschien denk je nu vooral aan de kostprijs van deze acties. Maak een businesscase: in de krappe arbeidsmarkt vallen deze investeringen misschien wel goedkoper uit dan (nieuw) talent te vinden, te trainen en aan je te binden. Sommige initiatieven kunnen budgetneutraal zijn of kosten zelfs geen geld maar enkel een tijdsinvestering.

 


Teambuilding. Gewoon doen!

Teambuildingactiviteiten zijn erg leuk, en als je het slim aanpakt, werken ze teamversterkend en bouw je aan een krachtig team dat graag bij je werkt. Tijdens een teambuilding kunnen je teamleden ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen, waardoor ze zelf kunnen groeien en deze nieuwe skills toepassen in de dagelijkse realiteit van jouw bedrijf.

 

Op zoek naar een originele teambuilding? Deze bedrijven helpen je graag bij het samenstellen van een onvergetelijke teambuilding.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties