Volgens het IPA Bellwether Report (Q2 2023) besteden bedrijven opnieuw een groter deel van hun marketingbudget aan live evenementen. Het rapport, dat een uitsplitsing geeft van de budgetaanpassingen van Britse multinationals over zeven verschillende marketinggebieden, toonde een duidelijke stijging van de investeringen in eventmarketing.
Over het algemeen verhoogden bedrijven hun marketingbudgetten met gemiddeld 6,4%, waarbij live-evenementen een aanzienlijke stijging van bijna 10% zagen. Deze stijging komt overeen met de aanhoudende groeitrend die wordt waargenomen in de marketingbudgetten voor evenementen, wat wijst op het herstel en de versnelling van de industrie na Covid.
Bovendien kenden verkooppromoties en direct marketing ook budgetverhogingen. Dit suggereert een bredere trend van bedrijven die op zoek zijn naar meer directe en boeiende manieren om hun klanten te bereiken.
Aan de andere kant werden bepaalde marketingbudgetten in hetzelfde kwartaal teruggeschroefd. Deze omvatten PR, massamedia, marktonderzoek en andere marketinggebieden, wat een weerspiegeling is van een verschuiving in prioriteiten binnen de marketingstrategieën van veel bedrijven.
De aanhoudende groei van de marketingbudgetten voor evenementen wordt toegeschreven aan een voortdurende vraag naar persoonlijke betrokkenheid en menselijke interactie, een trend die de moeite waard is om in de gaten te houden naarmate we verder gaan in 2023.