Hotels veranderen voor je het weet van naam. Plots behoren ze zelfs tot een ander hotelmerk. Hoe komt dat?
Recent veranderde het Antwerpse Astrid Park Plaza Hotel nog van naam... Het hotel gaat voortaan als Radisson SAS Astrid Hotel door het leven. Ervaren reizigers zijn bekend met het fenomeen, waarbij hotels plots een andere naam krijgen. 'Sommige beweren ooit 's avonds in een Hilton hotel te zijn ingecheckt om uren later in een Marriott te ontwaken', schrijft Condé Nast Portfolio.
Een hotel in Washington DC veranderde sinds de jaren vijftig niet minder dan zevenmaal van naam. Dat soort hotels kreeg de bijnaam 'velcro-hotels', omdat het goedkoper is om hun naambordje met velcro aan de muur te hechten. Ook tijdens deze recessie zullen nog meer hotels van naam veranderen.
Het gecompliceerde hotelwezen leent zich uitstekend tot dit soort operaties. Ooit werden hotels uitgebaat door de eigenaar ervan, maar dat lijkt lang verleden tijd. Vandaag is het gebouw in eigendom van een vastgoedmaatschappij, het merk is eigendom van een hotelmaatschappij en de uitbating wordt verzorgd door een derde partij. Wanneer een merk haar standaarden verhoogt en eist dat de vastgoedmaatschappij de lobby vergroot of plasma-tv's in de kamers installeert, gaan sommige eigenaars snel op zoek naar een nieuw merk.
Wanneer de economie slabakt, versnelt dit fenomeen omdat 'bange hoteliers' bereid zijn zich te binden aan eender welk merk dat hen toelaat op kosten te besparen. Klanten hebben in zo'n geval weinig in de pap te brokken. Ze bereiden zich best voor op wat verwarring en het verlies van hun getrouwheidspunten.
Bron: zita, express.be