Clichés en 'eten vs show' kwamen in de minireeks 'België versus Nederland' al uitgebreid aan bod. Deze week gaan we op zoek naar de verschillen.
De Belgische geschiedenis en de tweedeling Vlaanderen en Wallonië blijkt ook in de evenementenbranche door te werken. Toine Dorpmans: "Het blijft moeilijk om als Vlaming zaken te doen in Wallonië. Op de een of andere manier werkt het minder snel." Ludo Ost: "Daar geldt nog meer dan elders de norm van één op één contact, de relatie gaat verder, het zakelijke deel komt er achteraan." Ann van den Eeden: "Een cateraar uit Antwerpen zal niet snel een opdracht voor business in Brussel krijgen. Dat ligt moeilijk. Ik vind het creatieve niveau van Nederland trouwens hoger dan van Wallonië."
Paul Jansen: "Trouwens, iets heel anders misschien, maar wat ik ondervonden heb, is dat je in België een bedrijfsevent nooit in het weekend moet organiseren. Dan is er een hoog no-show percentage. Beter is door de week. Voor een goede opkomst, zeker als het evenement familiaal getint is, zoals laatst bij ons voor een farmaceutische company, is het weekend perfect."
Een heikel punt: het pitchen en aanbesteden... Toine Dorpmans: "Dat traject noem ik altijd door het stof en onder het stof." Paul Jansen: "Ik krijg vaak van verschillende bureaus dezelfde aanvragen en stuur dan dezelfde offerte."
Ann van den Eeden: "Aanbestedingen staan, mag ik rustig stellen, in België nog in de kinderschoenen." Ludo Ost: "Het is nog steeds een stedelijke affaire, niet zozeer van de overheid."
Ann van den Eeden: "Wij hebben in België een Code of Conduct voor een event pitcher. Steeds meer bureaus vertonen weerstand en verzetten zich tegen het pitchen." Emanuel de Groef van hetzelfde Kabuki Events: "Het komt wel voor dat acht kantoren in één en dezelfde pitch zitten. Meer en meer gaan stemmen op om de krachten te bundelen. Samenwerken."
Het toepassen van Nieuwe Media is in Nederland gesneden koek, zo ook bij jullie? Ludo Ost: "Het gaat in onze branche steeds meer in vergelijking met vroegere jaren om de vorm dan om de inhoud. Ook bij de Veldeman Group besteden we veel zorg en aandacht aan een goede presentatie. Als wij met een flitsende driedimensionale presentatie indruk kunnen maken, zullen we dat zeker niet nalaten." Kevin van der Straeten: "Ik schat in dat Nederland op het digitale front een stukje verder staat dan België."
Green Key certificaten, Groene Labels, MVO ondernemen, Nederland kiest voor groen als lievelingskleur. Hoe zit dat in België? Emanuel de Groef: "Dat leeft nog niet zo sterk bij ons, staat op een laag pitje vergeleken bij jullie. Daarin zijn jullie in mijn optiek stukken verder. Er zijn wel cateraars bij ons in België met een biologisch verantwoord aanbod. Dat bewustzijn is aan het ontluiken." Baja Hoedt: "Het is hier een hype. Maar ook hier geldt; het gaat er om wie het hardst roept." Linda Nijenhuis: "Heel veel locaties zijn al jaren 'MVO', maar nu is het ook commercieel handig. Ik vind het een wassen neus."
"Wij zijn dan toch weer van 'uit het maar', 'roep het maar', dan lijkt het ook zo", bekrachtigt Jill Oomen. Toine Dorpmans: "Het is in Nederland bijna zo erg dat je moet kijken tijdens een pitch: Hoe groen kan ik het maken?" Linda Nijenhuis: "Uiteindelijk is het allemaal heel vaag waaraan je aan moet voldoen om MVO te zijn."
Emanuel de Groef: "Er staat nergens duidelijk op papier wat de eisen zijn. In Nederland niet, maar ook niet in België." Kevin van der Straeten: "In België is er al een aantal pioniers aan de weg aan het timmeren."
Werken in de evenementenbranche is al jaren een geliefd en hot item, steeds meer Nederlandse jongeren kiezen voor een opleiding in deze sector en ambiëren een snelle internationale carrière of willen een eigen bureau. Hoe wordt daarover gedacht en hoe hoog is het niveau van Belgisch aanstormend evenemententalent? Kevin van der Straeten: "De opleidingen in België zijn misschien nu vier á vijf jaar gaande." Linda Nijenhuis: "Bij ons is dat al tien à twaalf jaar een afstudeerrichting. Toch vind ik de kwaliteit niet goed. Het is vaak al moeilijk om een foutloze brief te schrijven en als er dan eenmaal een stagiaire bij ons is en ik vraag: 'Wat denk jij wat wij hier doen?' dan krijg ik bijna nooit een juist antwoord." Ann van den Eeden: "Bij ons denken ze al snel dat ze meteen met walkie talkies op een evenement kunnen staan, maar vergeten even dat er een hoop administratief werk bij komt kijken."
"Toch verschillen de Belgische en de Nederlandse studenten van elkaar. Ik wil een beurs als Festivak niet laten domineren door studenten, dus ben ik altijd wat strenger met het toelaten van studenten. In Nederland rijdt de bus met studenten gewoon brutaal voor. In België daarentegen dienen ze een verzoek in om te mogen komen", vertelt Jill Oomen. "Mijn ervaring is dat Belgische stagiaires gedisciplineerder zijn dan Nederlandse. Als een Nederlandse student op een evenement staat, wil hij wel om zes uur naar huis. Ik heb een tijdje les gegeven en daar zaten wel studenten met passie. Ze zijn er wel!"
Hoe zit het met het fiscaal voordeel voor Nederlanders in België, rondom de BTW? Toine Dorpmans: "Binnen de Nederlandse markt bestaat het hardnekkige misverstand dat een evenement in België laten organiseren en produceren BTW-vrij zou zijn. Voor de uitvoer bestaat geen nultarief. Men hanteert er zelfs drie verschillende BTWtarieven. Voor een beurs bijvoorbeeld, dat onder het 21% tarief valt, moet men een attest hebben." Linda Nijenhuis: "Inderdaad, naar ik heb begrepen spreekt over dit onderwerp zelfs onze Nederlandse Belastingdienst zichzelf tegen. Een zeer complexe zaak."
We zijn twee landen naast elkaar, maar als het om samenwerking aankomt, vinden we het nog best lastig. Waarom? We verschillen, dat moeten we accepteren. Waar Nederlanders gillen, fluisteren de Belgen. Waar Nederlanders gaan voor beleving, speelt emotie bij de Belgen een rol. Waar Belgen eten, must the show go on in Nederland. Wanneer je creatieve inspiratie zoekt, moet je bij de Belgen zijn. Waar Nederland qua MVO en aanbesteding al volwassen is, is België nog aan het puberen. Loopt de een voor op de ander? Nee! Als we alle minnen en plussen tegen elkaar af zouden wegen dan is de eindstand gelijk. De Nederlandse en Belgische evenementenbranche, twee culturen op een kussen, het zou het huwelijk zijn van een droompaar. Zouden deze culturen elkaar ooit begrijpen? Het zou zo mooi kunnen zijn! Wij doen een aanzoek!
Lees ook:
Nederland vs België - Part 1: de clichés
Nederland vs België - Part 2: eten vs show
Door: Marieke Prins - de Vos en Ellen van Ree
Fotografie: sjoerdfotografie.nl
Bron: HighProfile.nl