Evenementenbureaus passief op vlak van duurzaamheid

Evenementenbureaus passief op vlak van duurzaamheid

Evenementenbureaus kunnen events duurzaam organiseren, maar bieden dat de klant nog niet proactief aan. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van het FairClimateFund onder evenementen- bureaus in Nederland.

 

Zo'n 65% van de bureaus levert biologische- of fair trade producten, maar alleen als de klant daarom vraagt. Slechts 25% biedt duurzame producten standaard aan en heeft een beleid op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zoals een MVO inkoopbeleid, zuinige verlichting en recycling. Evenementenbureaus zijn wel actiever als het de interne organisatie betreft. 88% gebruikt LED lampen of spaarlampen, 41% is overgestapt op groene stroom en 70% let bij de aanschaf van een transportmiddel op zuinigheid. De bureaus geven zich gemiddeld een 6 op het gebied van duurzaamheid, maar vinden duurzaamheid wel belangrijk met gemiddeld een 8.

 

MVO beleid

"Doordat de meeste evenementenbureaus geen MVO beleid hebben bieden ze duurzame producten en diensten ook niet actief aan" denkt Mattheus Bleijenberg van het FairClimateFund. "Het is te vergelijken met een bakker die wel biologisch brood verkoopt, maar dat niet in de winkel heeft liggen. Alleen als de klant er speciaal om vraagt wordt het van achter gehaald." De bureaus geven wel aan dat er meer vraag is naar duurzaamheid. Er is dus veel te verbeteren op dat gebied. Nu laten bureaus onnodig kansen van verkoop liggen.

 

CO₂-uitstoot

Ongeveer 10% wist te noemen wat de CO₂-uitstoot of CO₂ footprint van het bedrijf was en 6% heeft wel eens de CO₂-uitstoot van een evenement berekend. Wel gaf ruim 50% aan daar in geïnteresseerd te zijn. Door de footprint te berekenen krijgt de organisatie inzicht in haar uitstoot en de mogelijkheden om te besparen en te vergroenen. Het FairClimateFund heeft op haar website een eenvoudige calculator gebouwd om de CO₂-uitstoot van bedrijven en evenementen te berekenen. 60% gaf aan interesse te hebben om in de toekomst evenementen klimaatneutraal aan te bieden aan klanten.

www.fairclimatefund.nl
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties