Kijk uit voor de nieuwe VIP's

Kijk uit voor de nieuwe VIP's

VIP's uitnodigen om je event meer luister (lees: invloed) te geven, is tegenwoordig geen sinecure. Sociale media zorgen namelijk voor een hoop nieuwe vips.

 

Wie tegenwoordig de juiste vip is om jouw event te promoten, kom je wel veel sneller en gemakkelijker te weten. Hoe? Dat doen we even voor jou uit te doeken.

 

De traditionele VIP

De traditionele vip is een 'Very Important Person', maar eigenlijk weet niemand echt waarom. Dat is gewoon zo. Ze zijn rijk, machtig of heel knap en we beschouwen hen dan maar als invloedrijk en leggen hen in de watten: vips krijgen de beste plaatsen, ze moeten nergens aanschuiven, ze hoeven hun tickets niet te betalen en ze drinken champagne terwijl de 'gewone' gasten nippen aan een schraal biertje. Die voorkeursbehandeling is dus enkel gebaseerd op het idee of de perceptie die wij hebben over hun mogelijke invloed.

 

De nieuwe VIP

De laatste zes jaar herschreven Facebook, Twitter en blogs de regels van het spel. Merken en evenementorganisatoren weten dat als ze meer tickets willen verkopen, ze hun invloed online moeten uitbouwen. En het goede nieuws is dat online invloed kan gemeten worden. Nu zijn de nieuwe vips aan het woord...

 

Hoe meet je invloed?

Er zijn een paar tools om te ontdekken hoe groot de online invloed is van jouw gasten:

  • Klout wordt stilaan de standaard voor het meten van online invloed. Klout onderzoekt verschillende sociale netwerkkanalen en geeft een score aan de invloed van een bepaald individu. - UPDATE 2018: Klout is niet meer actief. In 2018 werd de stekker uit deze dienst getrokken.
  • Peerindex is een gelijkaardige tools als Klout. Ook daar kan je de online invloed van iemand testen. Deze tool is evenwaardig aan Klout en het kan nooit kwaad om via beide tools te checken. 

Hoe vind je de invloed-score van jouw gasten?

Om de invloed van je gasten te kennen heb je hun Twitter of Foursquare account nodig. Je kan die natuurlijk altijd opvragen bij inschrijving. Maar meestal beschik je enkel over een e-mailadres. Dan heb je twee mogelijkheden: Qwerly en Fliptop. Breng het e-mailadres in in deze tools en zij scannen het web op zoek naar sociale netwerkprofielen die gelinkt zijn aan het e-mailadres.

 

Je kent nu jouw beïnvloeders. Wat nu?

Behandel hen, zoals je vips behandelt. Verras hen! Maak bijvoorbeeld een vip area voor gasten met een Klout-score hoger dan 40, een soort 'Klout-Lounge'. Misschien lopen er dan in plaats van de traditionele knappe verzorgde vips, eerder wat rare vogels in je vip-zone. Dat is helemaal niet erg. Want de tweets van die rare vogels, die nieuwe vips, leveren jou online invloed en mogelijk meer business. Gaat het daar niet om?

 

Wees voortaan dus heel voorzichtig met wie je als vip behandelt en wie niet. Screen en meet! Succes.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Leo Verdonck [Thinking Of ...]
Leo Verdonck [Thinking Of ...]
New|2011-11-07 - 12:30u

Nou kom maar op met die uitnodigingen ...

Anneli Rispens [KREM]
Anneli Rispens [KREM]
New|2011-11-10 - 09:07u

Bij NY fashion week hebben ze deze methode al in de praktijk toegepast. Denk dat jullie daar ook wat inspiratie voor dit artikel vandaan hebben? Misschien even doorlinkje plaatsen http://thenextweb.com/socialmedia/2011/09/10/you-must-have-a-klout-score-of-40-or-more-to-get-into-this-fashions-night-out-party/#

Verder moet je wel heel goed nadenken over het toepassen van dit soort methodes. Als het niet bij je brand/event past om afstand te creëren en exclusief te zijn dan zou ik hier mee oppassen. En een heleboel online influencers in de zaal is nog geen garantie voor succes. Al helemaal niet als de doelgroep voor je jouw merk niet onder hun volgergroep zit.

Kevin Van der Straeten [eventplanner.net]
Kevin Van der Straeten [eventplanner.net]
Leader|2011-11-10 - 09:35u

@ Anneli > Dank voor je comment en de link. Dat artikel hadden we nog niet gelezen maar is inderdaad een mooie aanvulling op ons artikel.

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties