VIP's uitnodigen om je event meer luister (lees: invloed) te geven, is tegenwoordig geen sinecure. Sociale media zorgen namelijk voor een hoop nieuwe vips.
Wie tegenwoordig de juiste vip is om jouw event te promoten, kom je wel veel sneller en gemakkelijker te weten. Hoe? Dat doen we even voor jou uit te doeken.
De traditionele VIP
De traditionele vip is een 'Very Important Person', maar eigenlijk weet niemand echt waarom. Dat is gewoon zo. Ze zijn rijk, machtig of heel knap en we beschouwen hen dan maar als invloedrijk en leggen hen in de watten: vips krijgen de beste plaatsen, ze moeten nergens aanschuiven, ze hoeven hun tickets niet te betalen en ze drinken champagne terwijl de 'gewone' gasten nippen aan een schraal biertje. Die voorkeursbehandeling is dus enkel gebaseerd op het idee of de perceptie die wij hebben over hun mogelijke invloed.
De nieuwe VIP
De laatste zes jaar herschreven Facebook, Twitter en blogs de regels van het spel. Merken en evenementorganisatoren weten dat als ze meer tickets willen verkopen, ze hun invloed online moeten uitbouwen. En het goede nieuws is dat online invloed kan gemeten worden. Nu zijn de nieuwe vips aan het woord...
Hoe meet je invloed?
Er zijn een paar tools om te ontdekken hoe groot de online invloed is van jouw gasten:
- Klout wordt stilaan de standaard voor het meten van online invloed. Klout onderzoekt verschillende sociale netwerkkanalen en geeft een score aan de invloed van een bepaald individu. - UPDATE 2018: Klout is niet meer actief. In 2018 werd de stekker uit deze dienst getrokken.
- Peerindex is een gelijkaardige tools als Klout. Ook daar kan je de online invloed van iemand testen. Deze tool is evenwaardig aan Klout en het kan nooit kwaad om via beide tools te checken.
Hoe vind je de invloed-score van jouw gasten?
Om de invloed van je gasten te kennen heb je hun Twitter of Foursquare account nodig. Je kan die natuurlijk altijd opvragen bij inschrijving. Maar meestal beschik je enkel over een e-mailadres. Dan heb je twee mogelijkheden: Qwerly en Fliptop. Breng het e-mailadres in in deze tools en zij scannen het web op zoek naar sociale netwerkprofielen die gelinkt zijn aan het e-mailadres.
Je kent nu jouw beïnvloeders. Wat nu?
Behandel hen, zoals je vips behandelt. Verras hen! Maak bijvoorbeeld een vip area voor gasten met een Klout-score hoger dan 40, een soort 'Klout-Lounge'. Misschien lopen er dan in plaats van de traditionele knappe verzorgde vips, eerder wat rare vogels in je vip-zone. Dat is helemaal niet erg. Want de tweets van die rare vogels, die nieuwe vips, leveren jou online invloed en mogelijk meer business. Gaat het daar niet om?
Wees voortaan dus heel voorzichtig met wie je als vip behandelt en wie niet. Screen en meet! Succes.
Nou kom maar op met die uitnodigingen ...