Hoe kunnen overheden sociale media inzetten in crisis- communicatie? Naar aanleiding van het Pukkelpop- drama werkte Kortom, een vereniging voor overheids- communicatie in België, samen met 46 experten aanbevelingen uit.
De Vlaamse gouverneurs en de minister van Binnenlandse Zaken kregen de bundel over het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie eerder deze week aangeboden. In de gids staan ook praktische tips voor organisatoren en bezoekers van evenementen.
Je kan de volledige gids hier downloaden:
Gebruik van social media in crisiscommunicatie
"De analyses en inzichten over het gebruik van sociale media in de weken na de Pukkelpopgebeurtenis waren interessant en vernieuwend, maar we wilden niet dat die kennis disparaat bleef", aldus Clément. "Daarom hebben we de analyses en inzichten vertaald naar een beleidsvoorstel."
Ook bezoekers van events moeten actie ondernemen
Een 43 leden tellende multidisciplinaire expertengoep formuleerde thematische voorstellen rond organisatie, integratie, monitoring, middelen en afspraken voor iedereen die in crisissituaties een rol speelt. "Het is ook belangrijk dat de burger zelfredzaam wordt", aldus Clément. "Elke burger kan zich voorbereiden op crisissen en zelf actie ondernemen tijdens een crisis."
Concrete tips
Een aantal tips voor het grote publiek: de accounts van de officiële instanties volgen voor correcte informatie, zich inschrijven op voorstellen van overheid of organisatoren om op de hoogte te blijven van noodsituaties, netwerken niet belasten met het versturen van grote databestanden, hashtag verwijderen bij retweeten om de informatiestroom niet te belasten, checken welke hashtag of safehouse er bestaat vooraleer een nieuwe te maken en in je Facebook-status aangeven dat je ok bent.
Bekijk zeker ook de video 'crisiscommunicatie voor events' met handige tips over hoe je best reageert als het noodlot toeslaat op je event.