Interactie wordt gelukkig steeds normaler tijdens bijeenkomsten. De tijd dat 'zitten en luisteren' de standaard was, ligt achter ons. Tegelijkertijd zie ik heel veel slechte interactie en dat doet meer kwaad dan goed.
Volgens mij voldoet geslaagde interactie aan een aantal criteria (waaronder een aantal open deuren, die helaas nog steeds ingetrapt moeten worden):
Oprechtheid
De deelnemers aan congressen en andere evenementen zijn niet dom! Ze voelen donders goed aan, wanneer interactie nep is. Pas het niet toe, als je niet oprecht bereid bent alle meningen toe te laten of als je onverwachte wendingen uit wilt sluiten.
Zin
Kies alleen voor interactie, als het wezenlijk bijdraagt aan het behalen van de doelen van de bijeenkomst. Laten we niet de fout maken nu ineens interactie als keiharde standaard te hanteren. Evenementen als Tedx bewijzen dat ook zonder interactie fantastische, inspirerende bijeenkomsten mogelijk zijn.
Focus
Het moet volledig duidelijk zijn wat het doel van de bijeenkomst én van de geplande interactie is. Ook over de doelgroep is volstrekte helderheid.
Concept
Kies voor ieder separaat gesprek binnen de dag heel bewust voor het meest doelmatige format. Of het nu gaat om een discussie, een interview, een forum of welke gespreksvorm dan ook: er zijn altijd tientallen manieren om het in te vullen.
Continuïteit
Beperk de dialoog niet tot die ene bijeenkomst; voortraject en nabeschouwing vormen een integraal onderdeel van het proces. Al dan niet digitaal (social media) kun je in de aanloop naar de bijeenkomst al met de deelnemers van gedachten wisselen over doel, inhoud en aanpak. Na afloop worden de uitkomsten opgepakt en verder uitgewerkt, eventueel ook weer via de digitale weg.
Vrijheid
Iedere vraag die gesteld moeten worden, wordt ook gesteld. Er wordt een sfeer gecreëerd, waarin iedereen zich vrij voelt te zeggen wat hij vindt. Iedere mening telt en wordt gewaardeerd. Deelnemers gaan beleefd en respectvol met elkaar om.
Gelijkwaardigheid
Deelnemers moeten met elkaar spreken op basis van gelijkwaardigheid; waar er sprake is van hiërarchie, wordt dit helder benoemd.
Duidelijkheid
Alle deelnemers kennen insteek en doel van de discussie. Bij aanvang is helder of het gaat om bijvoorbeeld inventarisatie, prioritering en/of het nemen van beslissingen. Feiten, meningen of gevoelens worden helder benoemd en geschieden. Duidelijk is wat er gaat gebeuren met de uitkomst van de bijeenkomst.
Volledigheid
De gespreksleider en de deelnemers behandelen alle aspecten van het onderwerp, van belang voor het bereiken van het doel. De juiste vraag wordt gesteld op het juiste moment.
Deze uitgangspunten kunnen helpen te voorkomen dat interactie zich tegen je keert. Goede interactie verhoogt het resultaat van evenementen. Slechte interactie roept de reactie op: 'als het zo moet, laat dan maar'.
In alle zinnen heeft Jan-Jaap In der Maur gelijk.