Column: In 7 stappen je event app promoten

Column: In 7 stappen je event app promoten

Eindelijk heb je het voor elkaar gekregen: de eerste mobiele app voor jullie evenement! Ondanks de scepsis onder je collega's en je opdrachtgever, is iedereen toch erg onder de indruk van je doorzettingsvermogen. Je hoorde in de wandelgangen dat jouw initiatief zelfs in de directievergadering aan de orde is gekomen. Dit sterkt je nog meer in je vastberadenheid om aan te tonen dat mobiele technologie de toekomst is binnen events.

 

Als je de resultaten na afloop van het evenement bestudeert voel je echter het bloed uit je gezicht wegtrekken. Hoe is dit toch mogelijk? Het gebruik van de event app blijft ver achter bij de verwachtingen. Slechts een enkeling heeft de app gebruikt. Je hebt het gevoel dat je collega's  achter je rug met leedvermaak over deze mislukking praten. Je vraagt je, enigszins wanhopig, nogmaals af: waar is het fout gegaan?

 

Om te beginnen, wees gerust, je hebt het niet bij het verkeerde eind. Mobiele technologie IS de toekomst! Wat tijd kost is de adoptie van deze technologie door de bezoekers van je events. Het is nog geen gemeengoed. Tot die tijd ga je gewoon door met het inzetten van event apps, en besteed je veel energie aan het onder de aandacht brengen van de app bij je bezoekers.

 

Laten we de stappen doorlopen met tips die je hierbij zullen helpen:

 

1. Wees je ervan bewust dat mobiele apps relatief nieuw zijn, ook voor jouw bezoekers. Je zult er veel werk van moeten maken om de aandacht op je app te vestigen. Op een enkeling na zullen bezoekers nog niet op zoek gaan naar een event app. Mocht je een echt 'tech savvy' publiek hebben, zal dit uiteraard meer zijn.


2. Sluit aan bij de 'natuurlijke bezoekers route'. Wat doet een bezoeker als deze meer evenement gerelateerde informatie zoekt? Juist, naar je website surfen. Door allerlei slimme technologie is het tegenwoordig mogelijk om te ontdekken of iemand met een mobiel apparaat op je website surft. Vraag aan je webmaster of deze alle mobiele bezoekers doorstuurt naar een zogenoemde 'splash pagina'. Dit is een pagina waarop je de bezoeker de mogelijkheid geeft om te kiezen voor de reguliere site of de mobiele versie / app. Geef duidelijke instructie over het gebruik of hier de app te installeren. Deze route is de meest natuurlijk en effectief om de bezoeker te confronteren met de app.

3. Toon links of banners met de app op strategische plaatsen binnen je website. Als mensen informatie over het dagprogramma op de website zoeken is het ook weer een goede mogelijkheid om op de programmapagina een link naar de app te plaatsen. Laat het de mensen weten: "heeft u een smartphone? Via onze app blijft u tijdens het evenement op de hoogte van alle programmawijzigingen" (met uiteraard een link naar meer info of de download/installatie instructie). De homepage of nieuwssectie van je website zijn ook erg goed om deze informatie op aan te bieden.

4. Wijt een pagina op je website aan het 'opleiden' van je publiek. Op deze pagina kun je uit leggen waar bezoekers de app kunnen vinden, installeren, en wat ze er allemaal mee kunnen doen. Toon de QR code zodat de wat meer ervaren gebruikers snel toegang hebben tot de app. Het helpt om een simpele en logische URL te gebruiken. Vraag aan je webmaster om een subdomein aan te maken met m.[eventnaam].nl of [eventnaam].nl/app. Bezoekers zullen dit makkelijker begrijpen en onthouden.

5. Voeg de link / installatie instructie toe aan alle uitingen rondom het evenement; de (e-)nieuwsbrief, Linkedin groep, Facebook pagina, toegangskaarten, badges en papieren programmaboekje (ehh, heeft u die nog? ;-) ).
Als je geen e-mailadressen of telefoonnummers van de bezoekers hebt, kun je proberen je publiek te bereiken via bijvoorbeeld Twitter. Bestudeer de hashtag van het evenement (die heeft u toch wel?!), om deelnemers op te sporen en te bereiken. Deze twitteraars zijn vast en zeker ook blij met een event app! Stuur ze een @reply met de link naar de eventapp.

 

Bijvoorbeeld:

@klaascongres hallo Klaas, heb je de app voor [eventnaam] al gevonden? Alle informatie up-to-date op je smartphone. Surf naar m.[eventnaam].nl

 

Let hierbij op dat je niet de hashtag van het evenement gebruikt in de tweet, zodat je de andere twitteraars niet onnodig irriteert. Ook het beginnen met de @twitternaam zorgt ervoor dat je volgers hier geen hier geen last van hebben (@replies verschijnen niet in de timeline van je volgers). Beschik je over telefoonnummers van de deelnemers? Stuur ze dan een SMS met de link naar de app.

6. Op de locatie zelf plaats je posters met een link / QR code naar de app (of de installatie instructie). Hang ze op goed zichtbare plaatsen waar veel publiek voorbij komt of moet wachten (ingangen, toiletten, aan de wanden bij de registratie rij, in de buurt van waar er gegeten/gedronken wordt, etc.). Instrueer de dagvoorzitter om het bestaan van de app onder de aandacht te brengen tijdens de opening. Eventueel besteedt deze kort de tijd om de app met de toehoorders door te nemen.

7. Heb je wel eens nagedacht aan een Social Media Helpdesk om de bezoekers te helpen Social Media beter te gebruiken? Dit is meteen een goede manier om ze persoonlijk te ondersteunen bij het leren begrijpen van de app.

En je collega's? Maak je daar niet druk over! Geef ze stof tot nadenken met de quote van Albert Einstein: "You never fail until you stop trying."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Gerrit Heijkoop [How Can I Be Social (HCIBS)]
Gerrit Heijkoop [How Can I Be Social (HCIBS)]
New|2012-09-13 - 13:32u

Goed stuk Derrick, originele ideeën. Misschien moet je er wel even bijzetten dat als mensen je tip 5 opvolgen, er een grote kans bestaat dat hun Twitteraccount vervolgens geblokkeerd wordt uit zoekresultaten (repetitieve tweets). Of het dat nou waard is ...

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties