Per jaar krijgen wij allemaal heel wat uitnodigingen voor congressen en seminars. Maar waar ga je wel naar toe en welke laat je links liggen? Waar geef je je geld aan uit of investeer je tijd in? Want ook tijd kost geld. Zeker anno 2013.
Wie komen daar nu eigenlijk op die congressen? En zijn er trends te bespeuren? De crisis dwingt ons om er over na te denken. Alles en iedereen moet nu ingezet worden om de markt te maken, klanten te servicen en vooral het werkt te verstouwen. Er is momenteel geen man of vrouw teveel op de werkvloer. De tering is naar de nering gezet. Dus dat gaat gevolgen krijgen voor de congressen en events.
Uit internationaal onderzoek blijkt dat de gemiddelde verblijfsduur 4 uur en 17 minuten is. Ondanks dat het vaak een dagcongres is. ZZPers (zonder opdracht op dit moment) zijn er significant langer. Maar liefst ruim 6 uur. In de hoop nog iemand te ontmoeten die ze aan een ander project zou kunnen helpen! Echte beslissingnemers (CEO's/DGA's) doen aan cherry picking en gaan alleen naar die lezing waar zij zin in hebben en gaan daarna meestal meteen weer weg (verblijfsduur net aan 2 uur). Dat er vaak verzaakt wordt en al eerder weg wordt gegaan is om de files te vermijden of de trein te halen. Of simpelweg op tijd thuis te zijn. Zonder dat de baas het doorheeft. Tenzij er aan 't eind van de dag een keynote spreker is die je perse wil zien. In Nederland moet je nu dan denken aan Andre Kuipers! Internationaal aan Richard Branson of Bill Clinton (al verliest hij nu snel terrein)! Als Hillary Clinton nu het stokje overneemt dan is de zaal vol! En bij Warren Buffett zou zelf de grootste zaal te klein zijn. De tijd dat wij kwamen luisteren naar BNers en BV's lijkt voorbij. De tijd voor de Bevlogen Belgen met een verhaal lijkt meer dan ooit in. En daar hebben wij er zeker een paar van in Belgie en Nederland.
Voorts is in congresland het hebben van een echte dagvoorzitter belangrijk. Een grote naam is geen garantie dat het ook goed gaat. Maar het helpt wel. Journalistieke ondervragers worden als kwalitatiever ervaren dan iemand die het er bij doet. Als zij zich maar hebben ingeleefd en het niet even erbij doen. Twan Huys, Eva Jinek, Jort Kelder, Pernille la Lau en Humberto Tan scoren hoog en hebben aantrekkingskracht. Dan ook het programma: wat kan je er leren? Content is belangrijk. Geen holle praatjes. Maar echt de laatste trends en wetenswaardigheden. Niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Je moet er niet alleen kunnen leren maar er moet zeker ook gelachen kunnen worden. Als je al entrepreneurs ondervraagt, vraag dan niet naar alles wat je al weet. Laat ze iets vertellen over wat tegenzit.
Dan wordt er gekeken wie zijn er om te netwerken! Dat blijkt is anno 2013 waardevol. Alleen elkaar kennen via Linkedin of Facebook is te koud aan het worden.
Trainingen waar voor betaald wordt door de bedrijven worden als waardevoller gezien dan congressen. Familie bedrijven trainen liever dan dat zij naar een congres gaan.
Tenzij het een familiebedrijven congres is. Zou dat de reden zijn dat die bedrijven nog steeds zeer goed gaan? Zij zijn wereldwijd zeer goed georganiseerd en geven alle know how graag uit 1ste hand door. Dan zit de familie er ook echt! En niet de werknemers. Dat is anders bij open congressen. Daar worden de marketing mensen vaak naar toe gestuurd. En alle ZZpers jagen er.
Dit allemaal in ogenschouw nemende: als je iets organiseert, maak het korter. Plan het liefst op de dagrand. Start op 15.45 uur en maak het programma kort en bonding.
Dan hebben de bezoekers de dag toch kunnen werken en komen buiten de file bij je aan. Begin met koffie en laat een host je door het programma leiden. Als je niet goed zelf kan presenteren, laat je dan interviewen. Dat is leuker om naar te luisteren en geeft ook meteen interactie mogelijkheden met de zaal. Zorg dat je rond 18.30 uur klaar bent met een eenvoudige stamppot. Dan is iedereen filevrij op tijd thuis om toch de kinderen in bed te stoppen. En gaat de opgedane IQ know how mee in de EQ van de avond.
Zeg Dag tegen dag-congres en vooral hallo 'dag-rand update meeting'!