Humor is tegelijkertijd het meest misbruikte én het meest onder gewaardeerde woord in de evenementensector.
Aan de ene kant lijkt humor soms een doel op zich: er wordt gevraagd om een dagvoorzitter met humor, de spreker brengt zijn boodschap met humor en het programma kenmerkt zich bij voorkeur door veel humoristische intermezzo's.
Aan de andere kant zijn humor, ontspanning en entertainment wel hele belangrijke smeermiddelen bij het bouwen van een goed programma. Mits gericht ingezet (maar daar ontbreekt het vaak aan) helpen ze het werkelijke doel van de bijeenkomst te bereiken.
Maar waar ligt dan de grens tussen tenenkrommend entertainment en effectieve luchtigheid? Iedereen kent ze wel: de dagvoorzitters en sprekers die zichzelf beschouwen als komiek. Die aan de lopende band moppen tappen en denken dat ze eg kunnen komen met vooraf bedachte spitsvondigheden. Dat werkt dus niet.
Geslaagde kwinkslagen dienen zich spontaan aan. Iedere professionele podium-sprekers verstaat de kunst humor gericht in te zetten: kort, voor niemand beledigend en met een heldere relatie met het onderwerp.
En dan de acts: geen enkel programma kan zonder ontspanning. De kunst is om hem gericht in te zetten. Dat gaat in de eerste plaats over de inhoud. Inhoud bij entertainment? Jazeker: entertainment heeft alleen zin, als het een duidelijke relatie heeft met de inhoud. Anders wordt het leuk doen om het leuk doen en dat is zonde van de tijd. Wordt het daarmee niet meteen weer te zwaar? Geenszins: iedere boodschap kan luchtig gebracht worden. Het is net als goed cabaret: het verpakt het verhaal in een kleurrijk jasje.
Humor en entertainment moeten minder ingezet worden en tegelijkertijd meer: minder willekeurig, meer gericht. Het gaat over toon en timing: je gebruikt de kracht van de lach het beste, als je hem gericht inzet in de opbouw van de dag. Denk na over de plek die je het geeft in het programma. En dat vereist weer dat je vooraf gedetailleerd bepaalt wat het doel is van je bijeenkomst. Ook voor humor gelden de wetten van het Return-on-Investment denken en is een perfecte event architectuur cruciaal.