Lees de onderstaande tekst eens. Het is een homepage van een professionele congres organisator. Fictief maar gebaseerd op echte voorbeelden. En kijk dan eens of je iets opvalt.
Een congres organiseren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het begint met het zoeken van de locatie (1). En dan begint het pas: de gasten moeten uitgenodigd worden (2), u krijgt te maken met registratie (3) en betaling (4). Er moet een begroting (5) komen. En dat is alleen nog maar het voortraject.
In de uitvoering gaat het over logistiek (6), techniek (7) en catering (8). En natuurlijk moet de invulling van het programma (9) uitstekend zijn. Bij een congres of evenement komt veel kijken.
Ik ben benieuwd... heeft u hem? Inderdaad: de invulling van het programma komt pas op de negende plaats! Terwijl dat in mijn ogen het allerbelangrijkste onderdeel is van een bijeenkomst: dat er een programma staat dat werkt! En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat doel en doelgroep niet eens genoemd worden.
Geloof me: deze tekst is eerder regel dan uitzondering.
Opdrachtgevers en organisatoren zijn vooral bezig met organiseren van evenementen. 80% (als het niet meer is) van tijd, aandacht en budget gaan op aan logistiek en catering.
Ik vind dat we meer bezig moeten gaan met creëren: onze inspanning richten op het bepalen van heldere doelen en zorgen dat die bereikt worden door middel van een zorgvuldig ontworpen inhoudelijk programma. Al het andere hoort daar dienstbaar aan te zijn.
Dit klopt volledig. Doelen stellen en zoals in in word 'what you see is what you get'.