Column: Zot als een achterdeur

Column: Zot als een achterdeur

Las je recent ook dat artikel over de nieuwe trend in culinair event land: cocktails op basis van sperma? Naar aanleiding hiervan zou ik het deze keer graag hebben over absurde evoluties binnen de evenementenwereld.

 

Druipt het zoeken naar een overduidelijke gimmick er hier van af? Of gaat het hier over een gemeende drang tot vernieuwing? Eén vraag dringt zich in dit soort gevallen bij mij wel op: waar is de mosterd van vernieuwing te halen en wanneer is de mosterd te zuur om effectief gegeten te worden?

 

Is er een grens waarmee wij als creatoren van belevenissen moeten rekening mee houden? Een grens waarbij vernieuwing té vernieuwend is om aanvaardbaar te zijn?

 

Niemand is een grotere voorvechter van anti-censuur, vernieuwing en experiment. Toch ben ik overtuigd dat er ergens een grens is. Voor mij ligt die grens duidelijk daar waar de beleving van de klant in gevaar komt. Met andere woorden: voel je aan dat het concept vraagt om dergelijke innovatie en voel je aan dat de klant zo een voorstel aankan, geef hem dan zoveel sperma te drinken als je zelf nodig acht.

 

Let op: dit uitgangspunt is niet zo eenvoudig als deze premisse laat uitschijnen. Dit wil intrinsiek zeggen dat jij als belevingscreator rekening dient te houden niet alleen met het aanvoelen van jouw rechtstreekse klant en de vernieuwingsnoodzaak die uitgaat van het concept, maar tevens met de culturele achtergrond van al zijn gasten, de context waarin de uitnodiging verzonden wordt, het aanvaardingsniveau van de gastenlijst en nog ontelbare andere parameters die moeten voorkomen dat de beleving geschaad wordt. Bovendien moet je rekening houden bij het introduceren van dergelijke controversiële vernieuwingen met een golf aan informatievragen die jouw richting zullen uitkomen. Als je hierop niet voorzien bent, zal de barbediening haperen en zal met andere woorden de beleving gebroken worden door een té lange wachtrij.

 

Mijn raad is dus: bezint, eer je begint en balanceer de 'gimmick' of de oprechte zin om te vernieuwen af tegen de achterstand die je moet inhalen op de beleving.

 

Ben je een voorvechter van sperma cocktails, of drink je toch liever een lekker glaasje champagne?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties