Een roadshow levert veel voordelen op voor een klant en zijn relaties. Zo ga je met een roadshow naar de doelgroep toe, in plaats van dat zij naar jou of een van je leveranciers moeten komen om je product te bekijken.
Daarbij kun je je producten persoonlijk onder de aandacht brengen, jezelf onderscheiden, en aan je klantrelaties werken door een aantrekkelijk programma te bieden. En je bereikt met een roadshow in een korte periode veel klanten en relaties in een groot gebied.
Mijn belangrijke tips bij het organiseren van een roadshow:
- Maak een goede doelgroepselectie op onder meer branche, regio, functieniveau en zorg voor de juiste contactpersoon met de juiste contactgegevens.
- Nodig je gasten tijdig uit (ons advies is zes tot acht weken van tevoren) met daarin een leuke teaser. Dit zorgt voor een hoge(re) opkomst.
- Stuur je genodigden op gerichte momenten reminders, met zo nodig meer inhoudelijke informatie en het programma.
- Bied een inhoudelijk programma aan, samengesteld voor de genodigde doelgroep. De ervaring leert in het geval van een B2B-evenement dat een relevant vakinhoudelijk programma vaak de belangrijkste factor is voor het bezoeken van een event.
- Zorg ervoor dat elke locatie een toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker om aanwezig te zijn. Bied bijvoorbeeld een rondleiding aan, en een goede lunch, borrel of diner.
- Zorg voor zowel een goed- als slecht-weerscenario. Je weet het maar nooit met het weer.
- Win, win, win. Voeg een luchtig, maar interactief element toe. Op deze manier geef je op een speelse manier een boodschap mee aan je bezoekers.
- Zorg voor een leuk presentje of een goodiebag bij vertrek naar huis.
- Volg je nieuw verworven leads waar je tijdens de roadshow mee in contact gekomen bent binnen twee weken op. Ga met ze in gesprek.
- It's all in the details.