Sportevenementen organiseren lucratief

Sportevenementen organiseren lucratief

De 400 belangrijkste sportevenementen die in 2013 in Nederland hebben plaatsgevonden genereren gezamenlijk 236 miljoen euro. Ruim 70% daarvan is afkomstig van de 11,7 miljoen bezoekers, de overige 30% komt bij deelnemers, sponsors en subsidiënten vandaan.

 

Bovenstaande cijfers staan opgenomen in de 17e editie van de Sport Evenementen Monitor van onderzoeksbureau Respons. De Sport Evenementen Monitor bevat een diepgaande analyse van de 400 belangrijkste topsport- en breedtesportevenementen in Nederland. 

 

Meeste sportevenementen in Amsterdam en Rotterdam
Met respectievelijk 42 en 27 top- en breedtesportevenementen in 2013 nemen de twee grootste steden van Nederland, Amsterdam en Rotterdam, de meeste sportevenementen voor hun rekening. Met 85 sportevenementen blijft de provincie Noord-Holland, Zuid-Holland (73) en Noord-Brabant (50) voor.

 

De ruim 400 topsport- en breedtesportevenementen worden georganiseerd door 317 organisatoren en vinden op 268 verschillende locaties plaats. Stichting Sportevenementen Le Champion - organisator van o.a. TCS Marathon Amsterdam en de Dam-tot-Dam Loop komt als meest frequente organisator (10 sportevenementen) uit de analyse, het TT Circuit Assen is met 12 sportevenementen de meest voorkomende accommodatie in de Sport Evenementen Monitor.

 

Grootste sportevenementen

Het grootste sportevenement in 2013 -op basis van aantal bezoeken per dag- was ABN AMRO Marathon Rotterdam met 950.000 bezoeken. Het bezoeken van sportevenementen is in Nederland populair: per jaar bezoeken vier op de tien volwassen Nederlanders wel eens live een sportevenement als deelnemer of als toeschouwer, zo blijkt uit een rapport van het Mulier Instituut.

Bron: Response

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties