Evenementen zijn een perfect middel om live met je doelgroep in contact te treden en je marketingcommunicatiedoelstelling te behalen. Maar hoe laat je het middel eventmarketing voor je werken?
Upgrade jouw eventmarketing in drie praktische stappen.
No. 1: de kern van de zaak
Wanneer je besluit een evenement op te nemen in je marketingmix, is het belangrijk de ‘reason why’ van je event uit te leggen. De boodschap is immers een belangrijk middel om de gewenste gedragsverandering bij je doelgroep te realiseren. Het is wetenschappelijk bewezen dat een bezoeker van een evenement maar drie tot vijf kernzaken op een dag in zich opneemt. Definieer daarom maximaal drie tot vijf kernwoorden waarin de boodschap, over datgene wat jij wilt bereiken, verpakt zit.
#Eventtip 1: om deze kernwoorden te formuleren, bedenk je wat je wilt dat de doelgroep zegt, denkt, doet en hoe bezoekers handelen na het evenement. Dit is bepalend voor je concept!
No. 2: doorvoeren
Bepaal hoe en waar je de boodschap en de kernwoorden communiceert. Doe dit door alle evenementonderdelen te doorlopen. Het communiceren van de kernwoorden kan fysiek, bijvoorbeeld door ze terug te laten komen op alle eventbranding. Denk hierbij aan de uitnodiging, gadgets, crewkleding, bezoekersbadges en projecties. Nog belangrijker is dat alle sprekers, collega’s en andere stakeholders deze kernwoorden in hun gesprekken laten vallen en uitleggen. Zorg ervoor dat zij dit zowel voor, tijdens als na het evenement doen. Boodschappen moeten beklijven en daar moeten mensen aan meewerken en over praten.
#Eventtip 2: zie een evenement als een communicatiecampagne met een voor- en na-traject die onnoembaar veel communicatiemogelijkheden bevat. Dus put het event als zodanig uit en laat alle betrokkenen hieraan bijdragen.
No. 3: durf echt te meten
Bepaal voor je de campagne start wat je wilt meten en maak dit zo concreet mogelijk. Dan kan je meten of je evenement een effectief instrument is geweest. Het aantal bezoekers op een evenement mag hierbij geen graadmeter zijn. Wel is het bijvoorbeeld belangrijk antwoord te krijgen op hoe de doelgroep na het event denkt, handelt en praat over jouw bedrijf en evenement.
#Eventtip 3: denk niet alleen aan de bezoekers, maar aan de hele doelgroep. Ook een no-show of mensen die zich niet aanmelden, behoren tot de doelgroep. Als ze niet komen, wil het niet zeggen dat ze de campagne niet meekrijgen. Helemaal in dit digitale tijdperk. Betrek deze groep ook in je meting.
Blijf altijd openstaan voor upgrades
Dit zijn slechts een paar tips. Het belangrijkste hierbij is om altijd de drive te hebben om je event te upgraden. Mensen die zeggen: ‘ik doe het al jaren zo en het gaat best aardig’ of ‘ik heb het al geprobeerd’, benutten niet de kansen die er liggen. Doorbreek standaard denken in eventformats, co-creëer om tot een verrassend format te komen en bedenk creatieve manieren om eventonderdelen eens anders aan te pakken. Doe ook eens onderzoek naar tools op het gebied van eventtechnologie en ga op zoek naar originele invalshoeken, bijvoorbeeld met behulp van creatieve denktechnieken. Het organiseren van een event gaat veel verder dan een logistieke checklist afvinken. Een event is dé uitgelezen kans om je doelgroep te raken. Kortom: wees creatief, effectief en interactief. Wij kunnen er niet genoeg van krijgen!