Iets door een roze bril bekijken, wie kent die uitdrukking niet? In zeker zin is dat precies wat een eventmanager doet. Met het grote verschil dat de bril niet alleen roze is, het hele kleurenspectrum staat op onze neus. Wat de functie is van deze brillen? Outside-in denken in je eventmarketingstrategie!
Een event is altijd bedoeld als ontmoetingsmoment met je doelgroep. Je presenteert de usp's van je bedrijf aan je prospects, een nieuw product aan je klanten of bijvoorbeeld een nieuwe koers aan je medewerkers. Het is dan voor de hand liggend om inside-out te werk te gaan en je eventmarketing te laden vanuit die specifieke usp’s, het product of de koers. Dat is tenslotte wat je kwijt wil.
Outside-in; makkelijker gezegd dan gedaan
Nu is het voor niemand een verrassing dat deze strategie al lang niet meer van deze tijd is. Iedereen weet dat je vanuit je doelgroep moet denken om ze daadwerkelijk te bereiken en te betrekken. We zien bedrijven echter nog steeds worstelen met het outside-in benaderen van de doelgroep. Door onze snel veranderende wereld met alle manieren van communicatie, de informatie die wordt ontsloten door internet, de keuzestress die ontstaat door al het aanbod in de wereld, zijn mensen terecht kieskeuriger geworden. En dat zorgt ervoor dat ze minder snel ontvankelijk zijn voor wat jij ze als bedrijf te bieden hebt.
Laat dit nou precies zijn wat je als concept & eventmanager op scherp zet. Ik zie in deze ontwikkeling niet meer dan een supergave uitdaging. Hier komen namelijk die gekleurde brillen van pas die we allemaal in ons laatje hebben liggen. Elke kleur staat voor een andere doelgroep, uniek in zijn soort en met eigen kleurschakeringen. Met deze brillen kruipen we in de huid van de doelgroep; wie zijn zij, wat beweegt hen, wat houdt ze bezig, waar is behoefte naar, hoe kunnen we ze overtuigen/betrekken/mee laten doen? Waar zijn ze ontvankelijk voor? En het fijne van brillen is dat ze in verschillende maten, monturen en scherptes komen. Er is een oneindig assortiment!
Spiegelglazen
Dat kijken door gekleurde brillen klinkt makkelijker dan het is. Uiteindelijk heb je toch alleen jezelf als referentiekader? Heel sec bekeken kent iedereen in principe alleen zijn eigen gevoelens, gedachten en mening. We kunnen nooit echt weten hoe die van een ander zijn. Hoe kun je dan in de huid van die ander kruipen? Het is heel simpel; zorg dat je altijd in contact bent met je doelgroep, nog voordat je überhaupt met een event of campagne bezig bent. Kom achter dat bureau vandaan! Zorg dat je ze kent, vraag naar hun interesses en beweegredenen, naar hun behoeftes en patronen. Dat doe je onder andere door in gesprek te gaan met je klanten of medewerkers en door op de hoogte te zijn van de sociale platforms waarop ze zich bevinden. En neem daar de tijd voor!
Als concept- & eventmanager doen we niet anders dan dat; zorgen dat we weten wat er leeft in de doelgroepen van onze klanten. En het is daardoor dat we door de jaren heen al die gekleurde brillen hebben verzameld. Simpelweg door jarenlang in contact te staan met al deze doelgroepen om zo een goede adviespartner te kunnen zijn voor de klant.
Goed voorbereid de zon in!
Uiteindelijk beginnen we dus allemaal bij onszelf en dus inside-out, ook als concept- & eventmanager. Maar met de combinatie van ons eigen referentiekader en onze gekleurde brillen, is het mogelijk de omschakeling te maken naar een outside-in marcom-strategie. Zo reiken we onze klanten een kleurenpalet aan. En alleen zo komen we tot een effectief eventconcept waarmee je niet alleen je doelgroep bereikt, maar ook jouw marcomdoelstellingen!
We zijn dan wel geen superhelden zoals ik in mijn vorige blog schreef, maar met die coole brillen gaan we er wel steeds meer op lijken! Roselle