Creativiteit is een must

Creativiteit is een must

Ons dagelijks leven bestaat voor 95 procent uit logisch denken. Dat betekent dat we vijf procent overhouden om vooral niet logisch te denken. Dat noemen we ons creatief denkvermogen. En zou het niet mooi zijn daar een beroep op te doen wanneer jij dat nodig hebt?

 

Dat is nou precies wat mij drijft. Het doorbreken van vaste denkpatronen - de vergadersetting, of beter gezegd; discussiesetting - en niet zomaar genoegen nemen met het vertrouwde.

 

Waarom?

Om het verschil te maken. Een eventmarketingbureau is altijd op zoek naar creatieve invalshoeken om in contact te komen met doelgroepen. Maar wat we zien, is dat bedrijven vaak niet het verschil (durven te) maken. Ze kleuren keurig binnen de lijntjes. Daar is niets mis mee. Maar tegelijkertijd zijn hun doelstellingen en ambities groot. En daarom zoek je naar een manier van communiceren die aanspreekt, omdat je iets op een interessante wijze brengt, of bijvoorbeeld met een (creatieve) knipoog. Maar voordat je bent aanbeland bij de communicatieboodschap die je event of campagne moet dienen, zijn er vaak allerlei barrières. Een voorbeeld is hiërarchie. Collega’s of managers die graag hun mening uiten waardoor andere collega’s dichtslaan. Of die direct oordelen wanneer er een ideeënstroom op gang komt. Maar barrières ontstaan ook door angst: ‘Wat zal de doelgroep hier wel niet van vinden?’. En dan wordt het idee niet eens verder onderzocht.

 

En daar wringt wat mij betreft de schoen. Je wilt van alles bereiken en het resultaat het liefst van tevoren al weten, maar ben je dan ook echt bereid hiervoor alles uit de kast te trekken?

 

Hoe kom je dan toch op andere, vernieuwende ideeën? Creativiteit moet je leven. Dat betekent dat je de spelregels der creativiteit moet begrijpen. Dit zijn ze in een notendop:

 

Doe een grote stap uit die comfortzone

Kijk met een open mind naar de wereld. Laat je niet beperken door jouw referentiekader. Sta open voor meningen en ideeën van anderen, sterker nog: laat anderen voor je werken door je door hen te laten inspireren. Wees dankbaar voor hun input, die altijd helpt bij ideeënvorming.

 

Een creatief idee komt niet vanzelf

Claim tijd voor het creatieve proces. En dat mogen ook best meerdere momenten zijn, wanneer je een plan aan het ontwikkelen bent.

 

Ja én!

Stimuleer mensen in een brainstorm om hun ideeën hardop te roepen. Geen ‘ge-ja-maar’. Geef aan dat je in de brainstorm nooit op één idee blijft hangen, maar zoveel mogelijk ideeën wilt genereren.

 

Associeer en combineer

Ga erop uit. Kijk om je heen! Bekijk andere industrieën en bedrijven, en vraag je af hoe een ander karakter invulling zou geven aan jouw plan. Gebruik afbeeldingen ter inspiratie en ervaar de invloed op de ideeënvorming voor jouw vraagstuk. Voor afbeeldingen gebruik je Google of een beeldbank en toets je willekeurige woorden in. Daar kun je vervolgens op voortborduren.

 

Geef niet op!

Als je aanvoelt dat je nog meer uit je plan kunt of wilt halen, laat je dan niet uit het veld slaan. Bijt je erin vast en blijf nieuwe brainstorms organiseren, waarin je focust op verschillende onderdelen van je plan. Dat brengt je altijd weer verder.

 

De concurrentie linksaf? Jij gaat rechts

Heb je uiteindelijk een spannend, origineel of creatief idee op papier staan? Tijd om je idee te verkopen. En daarbij laat je natuurlijk ook zien wat de concurrentie doet. Want geloof me, dan zie je vaak dat veel bedrijven hetzelfde zeggen en hetzelfde doen. Door jezelf te vergelijken met de concurrentie, toon je aan dat jij het anders wilt doen. En zo schud je je omgeving wel wakker.

 

Deze punten brengen mij op het motto: 'Creativiteit is een must'. Als je iets wilt bereiken, dan moet je vandaag de dag ook écht aan de bak. Er is al veel gedaan en bedacht, en er is een overvloed aan informatie en aanbod op welk vlak dan ook. De wereld verandert snel en we zijn ontzettend verwend. De manier waarop je iets doet, daarmee maak je het verschil. Ga daarnaar op zoek door creativiteit in te zetten als tool. Bedenk net die touch, die bijzondere insteek, dat andere format of dat vernieuwende idee. Want die vijf procent aan creatief denkvermogen hebben we niet voor niets.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties