Bouw een sterk event-merk met YouTube

Bouw een sterk event-merk met YouTube

Is YouTube nog steeds hot in 2018? Reken maar van yes! YouTube is het groter dan ooit want meer en meer mensen evolueren richting videocontent.

 

Volgens statistieken van Cisco zal tegen 2020 75% van het de mobiele traffic video-based zijn. Als je je merk wilt versterken, biedt YouTube je de mogelijkheid om een internationaal publiek te bereiken en zo meer volgers aan te trekken. Ben je nog niet overtuigd?

 

Laten we enkele voorbeelden bekijken. The World Science Foundation, een non-profit organisatie uit New York organiseert jaarlijks The World Science Festival. Het evenement vond voor het eerst plaats in 2008. Het doel is het publiek te informeren over nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen en wat die kunnen betekenen voor de toekomst van de mensheid.


Het YouTube kanaal van The World Science Festival wordt regelmatig upgedate met video’s over het event (rondetafels, keynote sprekers, debatten). De site heeft meer dan 31.000 subscribers. Sommige van de video’s hebben meer dan één miljoen views.

 

The World Economic Forum is een internationale organisatie die de wereld wil verbeteren door publieke-private samenwerkingen. Het forum is het meest gekend voor zijn jaarlijks congres in Davos, Zwitserland. The World Economic Forum heeft een succesvol YouTube kanaal, met meer dan 219.000 subscribers en met video’s van de events die gemakkelijk honderdduizenden views halen.


En dan is er het voorbeeld van The Next Web, de grootste online publiceerder over internettechnologie, business en cultuur. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam. Tijdens het jaarlijkse event van The Next Web verzamelen belangrijke industrie-experts en influencers. Het YouTube kanaal heeft meer dan 29.000 subscribers.

 

Dit zijn drie heel verschillende merken met waanzinnig veel YouTube volgers. Ze zijn erin geslaagd om hun merkbekendheid stevig te vergroten en hun aantal volgers te verhogen. Wil jij in hun voetstappen treden?

 

Hier zijn een aantal stappen die je moet zetten om een YouTube kanaal te bouwen voor jouw event:

 

 

Stap 1: ontwerp een visuele identiteit voor je kanaal

Volgens de bekende SEO-expert Brian Dean is het belangrijk de looks van je YouTube kanaal deftig te bepalen. “Je pagina is de homepage van je YouTube kanaal. Net zoals de homepage van je website, is het belangrijk om deze te optimaliseren,” stelt Dean. Je YouTube kanaal moet zich dus onderscheiden door een krachtige brandingstrategie.

 

Het lijkt misschien triviaal, maar de ‘over ons’ pagina en de featured en thumbnail foto’s moeten in orde zijn, in lijn zijn met je merkidentiteit en daardoor gemakkelijk herkenbaar. Zelfs al verschijnt je content bij ‘aanbevolen’, dan nog moeten mensen in staat zijn om jouw content onmiddellijk te linken aan jouw merk, door de thumbnail foto bijvoorbeeld.

 

 

Stap 2: plan je video contentstrategie

Begin niet zomaar al je video’s op te laden. Dat werkt niet! Je hebt een specifieke video contentstrategie nodig. Je start bij je KPI’s, wat wil je bereiken? Hoe wil je je merkbekendheid versterken? Wil je meer volgers aantrekken? Wat is het aantal nieuwe subscribers dat je wil verkrijgen? Wil je virale video’s produceren of oppeppende visualisaties maken?

 

Met die KPI’s in je achterhoofd, ontwerp je een messcherpe contentstrategie. Je legt daarbij vast hoe vaak je video’s gaat publiceren, welke lengte van de video het best voor je werkt en welk type je gaat produceren (eventvideo, interviews, documentaires, sketches, enz.).


Daarbij moet je ook nog beslissen wie de video’s gaat editen en wie het script schrijft. Als je al deze details helder hebt, dan kan je starten met het creëren en daarna uploaden van je content.

 

 

Stap 3: bouw verschillende playlists

Een van de strategieën die Brian Dean adviseert, is specifieke playlists bouwen. Kijkers kunnen zo een aantal video’s met hetzelfde thema bekijken. Deze playlists moeten zo georganiseerd zijn dat de viewers (aka bezoekers van je evenement en volgers) de uitkomst van de video’s die ze bekijken, kunnen inschatten.


Sorteer video’s dus niet zomaar ad random. Zorg ervoor dat je playlists een zekere logica volgen en maak duidelijk wat het resultaat is na het bekijken van de content.

 

 

Stap 4: mix eventvideo’s met interviews en post-event content

Los van je contentstrategie is het belangrijk om je kanaal up-to-date te houden. Je zal je doelen niet bereiken als je zomaar uit de losse hand wat video’s publiceert en pas opnieuw begint als je volgende editie eraan zit te komen.

 

Je moet je content actueel houden, zo trigger je de aandacht van je viewers. Dat doe je door verschillende ‘types’ content te mixen: interviews, sketches, hoe-maak-je video’s, enz.

 

 

Stap 5: voorzie in je marketingplan acties om een nieuw publiek aan te trekken

Je hebt nu een YouTube kanaal. Maar dat is niet genoeg om echt nieuwe kijkers en volgers aan te trekken. Je gaat reclame moeten voeren, acties die de kans vergroten dat een nieuw publiek je kanaal ontdekt.

 

Je kan bijvoorbeeld een reeks video’s maken samen met andere YouTubers, of social media of blogs gebruiken als je daar een groot aantal volgers of lezers hebt.

 

 

In het kort

Als je het bereik van je event wil vergroten, meer mensen laten kennismaken met wat jij bezig bent of je merkbekendheid wil versterken, dan is YouTube the way to go.


Het is niet eenvoudig om een kanaal te bouwen en te onderhouden, maar YouTube biedt een brede range aan voordelen en je verhoogt aanzienlijk je merkbekendheid. Ben je klaar om ermee te beginnen? Veel succes!

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Advertenties