Hoe promoot en run je een productlancering?

Hoe promoot en run je een productlancering?

Herinner je je nog de grootste productlancering van het jaar? We geven je een hint: het gebeurde in september en er stond een Apple logo op. Hoe creëer jij bij jouw leads, klanten en volgers hetzelfde enthousiasme dat Tim Cook en de zijnen altijd weten te realiseren?

 

Laten we eerst een stap terugzetten: wat is een productlancering juist en waarom is die launch zo belangrijk voor een merk? Na meerdere iteraties, eindeloze vergaderingen en dito debatten om nog maar te zwijgen over de slapeloze nachten omdat er gewerkt moest worden aan het nieuwe product, kunnen de meeste bedrijven niet wachten om hun nieuwste paradepaardje aan de wereld te tonen. Het nieuwe (betere, verbeterde of gloednieuw glanzende) product moet vooral een verkoopmomentum creëren.

 

Laten we het voorbeeld nemen van Apple: zodra zij aankondigen dat er een nieuwe iPhone in de winkels gaat liggen, maken mensen zich klaar om naar de winkels te rennen en in de rij te gaan staan (sommigen overnachten zelfs op de stoep!). Alles om de trotse eigenaar van de nieuwste iPhone of iWatch te worden! Of laten we even kijken naar de Tesla productlaunches. Hoeveel enthousiastelingen, kopers en journalisten krijgt Elon Musk steeds mee met zijn speech?

 

Kortom, een productlancering is een belangrijk evenement voor een bedrijf, omdat het al het harde werk van verschillende teams cultiveert en het doel succes is (of soms, ook een totale mislukking). Als eventprofessional is het jouw taak om een strak evenement te organiseren dat een sterk merkverhaal en -ervaring aflevert.

 

Hoe doe je dat? Check deze stappen en kijk wat je kunt verbeteren:

 

 

Stap #1 Bouw de verwachting op

Team up! Jij als eventprofessional organiseert het event, maar dat wil niet zeggen dat je het alleen moet doen. Jij en je team moeten samen met het marketingdepartement de communicatiestrategie vastleggen.

 

Focus daarbij op het opbouwen van de verwachtingen van de leads en klanten. Het wordt heel erg moeilijk om hetzelfde effect te genereren als Apple, maar je kunt vergelijkbare positieve resultaten boeken als je een industry leader of een belangrijke influencer laat praten over het product. Het idee is hier: verspreid het woord en zorg zo dat mensen interesse krijgen in het event.

 

 

Stap #2 Gebruik storytelling technieken om verwondering te creëren

Een geweldig voorbeeld van steengoede storytelling is de intro die Apple dit jaar gebruikte. Een meisje loopt met een koffer in haar hand, ze loopt hard door, alsof ze ergens op tijd wil zijn. Daarbij overkomt ze verschillende obstakels. Als kijkers mogen we veronderstellen dat ze een nieuwe iPhone in haar koffer heeft zitten. Op het einde overhandigt ze de koffer aan Tim Cook, we zien dat hij een presentatiepointer neemt. Deze grappige, maar overtuigende intro zorgde ervoor dat iedereen zich focuste op het podium en helemaal in de mood raakte voor het event zelf.

 

 

Stap #3 Transformeer het event tot een echte show

Er is niets vreselijker dan saaie productlanceringen. Je doel moet net het tegenovergestelde zijn: leads en klanten enthousiast krijgen over je nieuwe product. Dat doe je niet met een dode mus. Om het event te transformeren tot iets geweldigs, kun je verschillende technieken inzetten: een begiftigde spreker, humor, een verrassend verhaal. Zo zorg je ervoor dat het publiek zich engageert.

 


Stap #4 Ontwerp een ongewone uitnodiging voor de pers

De pers. Die wil je op je evenement! Zij schrijven de verhalen die het algemene publiek de volgende dag op de tablet of in de krant leest. Hoe trek je hun aandacht? Je kunt dat bijvoorbeeld doen door fascinerende uitnodigingen te versturen naar deze doelgroep. Een uitnodiging voor the next big thing doe je nu net niet via een saai persbericht dat je via e-mail verstuurt. Maak leuke dozen met het nieuwe product in en verstuur deze naar de journalisten. Het kan nog origineler. Stuur een doos met een puzzel waarvan één stuk ontbreekt. Om het mysterie van het laatste stuk op te lossen, is een bezoek aan het event noodzakelijk. Op deze manier trek je de aandacht en stimuleer je de nieuwsgierigheid van de media.

 

 

Stap #5 Organiseer een livestream

Om het salesmomentum optimaal te gebruiken, moet je zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken. Een oplossing? Dat is een livestream van je event via YouTube of Facebook. Maar stream niet gewoon de launch. Je duidt best iemand aan die interacties aangaat met de kijkers, die een antwoord biedt op hun vragen en die ook iets doet met de feedback die terugkomt.

 


In het kort:

Een productlaunch met het succes van een Apple of Tesla is moeilijk te evenaren. Hun bereik is ontegensprekelijk massaal, met een impact op miljoenen mensen. Dat betekent echter niet dat jij met je bedrijf of merk een event kunt organiseren dat een vergelijkbare invloed heeft in jouw niche.

Het geheim is om verwachtingen te creëren en het evenement correct te promoten. Maak een engagerende story line op en voeg showelementen toe. Verleid de massamedia met ongewone methodes en bereik een groter publiek door je event te livestreamen. Veel succes!

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties