Jan-Jaap In der Maur
Columns van Jan-Jaap In der Maur
Sponsors: hoe maak je ze blij, zonder je deelnemers te irriteren?
We snappen allemaal, waarom we sponsors nodig hebben; toch? Tegelijkertijd begrijpt iedereen, waarom deelnemers een hekel hebben aan de gesponsorde delen...
Column: Stroeve bijeenkomst? Het is de schuld van de dagvoorzitter!
Je hoort het toch best regelmatig: dat interactie niet op gang komt. Als het stil blijft in de zaal, hoor je al snel 'dat het publiek niet wilde'. Het is mijn overtuiging dat het nooit aan de deelnemers ligt.
Column: Een spreker is geen dagvoorzitter. En andersom.
Je ziet het vaak: mensen die zich zowel spreker als dagvoorzitter noemen. Waar ligt dan de grens?
Column: Een 8 op je rapport zegt niets
Ooit slaagde ik voor de middelbare school. En met een mooie cijferlijst, al zeg ik het zelf. Nu - tientallen jaren later - vraag ik me af, wat die cijfers eigenlijk betekenden.
Column: Chaos is goed. Net als kapotte knietjes.
Gelukkig staan steeds meer opdrachtgevers open voor een interactiever en leuker programma. Minder sprekers, meer interactie. Minder stijve zaalindelingen, een afwisselend programma, alles is bespreekbaar.
Column: Doe wat Messi doet: scoren!
Stel je voor: Lionel Messi weet precies uit te leggen hoe het doel van de tegenstander eruit ziet en wat de beste weg erheen is. Toch is dit precies wat er fout gaat bij veel bijeenkomsten.
Column: In het land der blinden...
Onze branche staat - als we eerlijk zijn - nog maar in de kinderschoenen. En zoals we weten: in het land der blinden, is éénoog koning. Maar die koning ziet ook nog steeds maar de helft.
Column: De perfecte briefing
Ooit schreef ik al over 'de slechtste briefing ooit'. Ik wil ook een poging doen de perfecte briefing te omschrijven. Naast mijn eigen kennis en ervaring, heb ik ook geput uit het fantastische boek 'Into the heart of meetings'.
Column: Lachend een opdracht verliezen
Ik ben ook maar eens mens: ik win opdrachten, maar ik verlies er ook genoeg. De ene keer kan ik dat beter hebben dan de andere. Ik heb me afgevraagd waar dat aan lag en geloof dat ik er achter ben.
Column: Stop met organiseren!
Lees de onderstaande tekst eens. Het is een homepage van een professionele congres organisator. Fictief maar gebaseerd op echte voorbeelden. En kijk dan eens of je iets opvalt.
Column: Liever geen leuke dag
Entertainment is één van de meest misbruikte woorden in onze branche, energizers één van de meest willekeurig ingezette middelen. Ik wil maar al te graag af van die verplichting 'dat het wel leuk moet worden'.
Column: Datingbureau of hopen op romantiek?
Netwerken is één van de belangrijkste doelen van evenementen. Maar hoe doe je dat het beste: kies je als organisator voor het toeval of stuur je de ontmoetingen? Ik twijfel wat de beste keuze is.
Column: Event-technologie is net als een stoomtrein
De evenementenwereld wordt overspoeld door nieuwe technologie. Sommigen stellen de vraag, of we daar blij mee moeten zijn. Ik denk dat de cruciale vraag is: hoe leren we technologie goed in te zetten?
Column: Doe(l) niet zo vaag...
Pas als het doel van een bijeenkomst duidelijk is, kan deze slagen. Daar zijn we het in het algemeen over eens. Veel opdrachtgever denken hun doelen scherp te hebben, maar niets is minder waar.
Column: Sprekers zijn arrogant en lui!
Een goede spreker is goud waard. Precies het juiste verhaal op exact de goede plek in het programma tilt iedere bijeenkomst naar een hoger niveau. Helaas vinden veel sprekers zichzelf groter dan de bijeenkomst en minachten zij hun toehoorders.
Column: Interactie: heb je het lef?
"Ja natuurlijk willen we interactie", hoor ik vaak van opdrachtgevers. Maar als het er dan op aan komt, trekken ze hun keutel in. Ze doén alsof ze willen acteren, maar durven het niet echt. En daar - lieve opdrachtgevers - trappen mensen echt niet in.
Column: Debat - ik ben tégen!
Ik kom het dagelijks tegen: opdrachtgevers die met alle geweld willen debatteren of hun deelnemers een debattraining willen laten ondergaan. En bijna altijd sputter ik tegen...
Column: Lauwe kroketten, alstublieft!
Organisatoren van evenementen focussen zich nog steeds op de verkeerde zaken. Laten we eens op houden met ons vak vooral te zien als het verzorgen van logistiek, techniek en catering.
Column: Humor, om te lachen. Huilen, met de pet op
Humor is tegelijkertijd het meest misbruikte én het meest onder gewaardeerde woord in de evenementensector.
Column: Evenementen moeten de wereld mooier maken
We organiseren met zijn allen een imposante hoeveelheid bijeenkomsten per jaar. Maar waarom, wat vinden we dat die op moeten leveren?
Column: Een astronaut kan (niet) meer dan rondjes om de aarde vliegen
Wat is de overeenkomst tussen André Kuipers en André Rouvoet, behalve hun voornaam en dat ze bekend zijn? Juist: ze zijn in te huren als dagvoorzitter. Net als heel veel andere bekende en onbekende Nederlanders en Belgen die zich 'dagvoorzitter' noemen.
Column: De debatvorm ter discussie
Bij veel bijeenkomsten is tijd gereserveerd voor discussie. En gelukkig maar: dialoog is de perfecte manier om deelnemers te betrekken, te activeren en hun dag meerwaarde te geven. Wat is het daarom jammer dat er over de vorm van het debat vaak zo makkelijk gedacht wordt.
Column: Een professionele dagvoorzitter? Onzin!
Ik ben professioneel dagvoorzitter. En ik heb een buro dat meerdere dagvoorzitters verhuurt. Maar vind ik daarom - zoals veel vakgenoten - dat je voor iedere bijeenkomst altijd een professionele dagvoorzitter in moet huren? Nee!
Column: De locatie kan ook later
Veel organisatoren hebben de neiging om als eerste de locatie te boeken en dan pas over de rest na te denken. In praktijk maak ik daarom té vaak mee, dat de venue totaal niet past bij doel en opzet van de dag.
Column: Workshopwaanzin en terugkoppelingsterreur
Wat is dat toch, dat een bijeenkomst kennelijk niet kan zonder deelsessies? En dat we die altijd terug willen koppelen in een plenaire eindsessie?
Column: Een briefing is voor militairen
Iedereen hamert op een goede briefing, of het nu voor de dagvoorzitter is, de eventmanager, de cateraar, de sprekers, de locatiebeheerder, of noem maar op. Maar wat is nu eigenlijk een goede briefing?
Column: Als het zo moet, laat dan maar...!
Interactie wordt gelukkig steeds normaler tijdens bijeenkomsten. De tijd dat 'zitten en luisteren' de standaard was, ligt achter ons. Tegelijkertijd zie ik heel veel slechte interactie en dat doet meer kwaad dan goed.
Column: Domme dagvoorzitters zijn beter
Opdrachtgevers denken het congres naar een hoger plan te tillen, door van de dagvoorzitter 'kennis van het onderwerp' of minimaal 'affiniteit' te eisen. Maar of dat altijd helpt, waag ik te betwijfelen.
Culumn: Ik stem tegen! Of toch voor?
Meestal weet ik heel goed wat ik vind en durf ik een heldere mening te formuleren. Maar nu twijfel ik: ben ik nu voor of tegen stemsystemen? Ik laat me graag door jullie overtuigen.
Column: Verbiedt directeuren op het podium!
Als het om presenteren gaat, weten we het allemaal: je moet spetterend openen, zodat je meteen de aandacht van je publiek hebt en de toon zet. En je afsluiting is het aller-aller-aller-belangrijkst.
Column: De slechtste briefing ooit
Laten we eerlijk zijn: veel te vaak komen opdrachtgevers aandraven met een waardeloze briefing.
Column: Ik ben een waardeloze spreker!
Het overkomt me net iets té vaak: dat ik sprekers bij zie klussen als dagvoorzitter. Natuurlijk zijn er goede uitzonderingen en bestaan er mensen die beide goed kunnen. Maar...
Column: Vergeet inhoud. Doe mij maar energie!
Veel bijeenkomst draaien om het uitwisselen van kennis; om het overdragen van inhoud. Helaas is dat in veel gevallen simultaan aan 'saai'.
Column: Ik wil geen dagvoorzitter meer zijn!
Een uurtje twitteren leert twee dingen: er zijn iedere dag weer ongelooflijk veel bijeenkomsten en een werkelijk ongekende hoeveelheid mensen noemt zich dagvoorzitter. Wil ik daar nog wel bij horen?
Column: Durf doelloos te zijn
De meeste bijeenkomsten die ik leid hebben een helder doel; en dat is goed. Maar ze hebben vaak ook een vooraf zorgvuldig en minutieus vastgesteld eindresultaat en dat vind ik soms jammer.
Column: Interactie moet!
Hoe is het toch mogelijk: we zijn het er in grote meerderheid over eens, dat deelnemers tegenwoordig echt willen déélnemen. En toch wordt in de meeste gevallen nog steeds gekozen voor een traditionele aanpak.
Column: Idealisme of commercie: waar ligt de grens?
Sommigen durven zich écht uit te spreken in de evenementenbranche en daar heb ik bewondering voor.
Column: Behandel je publiek als een kleuterklas
Het grootste probleem tijdens evenementen is dat de zaal in het algemeen gevuld is met volwassenen. En die hebben afgeleerd zich te laten verrassen, zich te verwonderen, te groeien.
Column: 'De dood van de discussie'
De kunst van het discussiëren is dood. Er wordt daardoor niets meer bereikt en tegenstellingen worden alleen maar groter. Evenementen hebben daardoor minder effect dan mogelijk.