Danny Brosens
Columns van Danny Brosens
Column: 'This is my party...'
De zomerfestivals zijn zo goed als achter de rug. Is het deuntje dat we binnenkort allemaal zingen: '♪♫ This is my party, and I share if I want to. You can come too if I invite you. Tadadadaada.♩♪♬'?
Column: eventsector na aanslagen Brussel
Initieel was deze column een brief aan mezelf om de horror, die ons land op 22/3 verduisterde, een plaats te geven. Ik zag echter dat deze bedenkingen ook toe te passen zijn op de event sector. Dus groeide er een column uit.
Column: Fier 'de oorsprong' zijn is niet voldoende
Recent lanceerde de CEO van ENI de uitspraak: "Wanneer ergens innovatie opduikt maken de Amerikanen er een business van, wordt ze door de Chinezen gekopieerd en door de Europeanen gereglementeerd."
Column: Meer dan enkel windverplaatsing
We zijn weer aanbeland in de tijd van het jaar waarin eindejaarsrecepties en goede zakelijke voornemens goed gedijen. In lijn met deze feestperiode klop ik een luchtig culinair verhaal op, over hoe je jouw event zo kan dresseren dat het gesmaakt wordt.
Column: 'Flock Behaviour'
"Birds of a feather flock together" wil zoveel zeggen als "gelijkgestemden hangen aan elkaar". Kliekvorming dus. Dit keer wil ik het hebben over 'Flock behaviour'. En specifiek de kracht die in het begrip ervan verscholen zit voor de event business.
Column: Je staat er niet bij stil
Vandaag kent elke professionele eventorganisator de algemene voorschriften die het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) oplegt. Maar niet iedereen is zich bewust van de inspanningen die nodig zijn...
Column: Creativiteit in de verkoopstrijd
In mijn vorige column besprak ik menselijke interactie als succes-ingrediënt bij live promoties. Alhoewel vaak vergeten, is creativiteit ook een werktuig dat zijn plaats mag claimen in het gamma verkoopstimulerende middelen.
Column: In het wit van de ogen kijken werkt
Je zoekt een nieuwe outfit en bezoekt een winkel zonder personeel. Stijladvies verwachten is dusdanig utopisch. Je kiest en past je outfit, scant de prijs-labels en gaat naar de automatische kassa om af te rekenen.
Column: De standaard heruitgevonden
Laten we deze keer eens focussen op de cateringwereld. Een wereldje constant in verandering. Steeds op zoek naar dat vernieuwende. Innovatie is geen streefdoel in deze sector, het is een must als je als cateraar het hoofd boven water wilt houden.
Column: 'Ik probeer je iets te slijten... aandacht a.u.b.!'
Via drukreclame, reclameborden, streetmarketing acties, brand events, tv-reclame, sampelings, ... vechten we gretig om de aandacht van ons doelpubliek. Het ultieme doel: het koopgedrag beïnvloeden en meer verkopen.
Column: Personeel door de gleuf van het varken
Natuurlijk ga ik het hier niet hebben over onnatuurlijke handelingen met levend vee. Ik kan geen hipper onderwerp bedenken dan de loonkost en de belastingdruk in België.
De ervaring stevig door de mixer
De kloven tussen on-en offlinewereld worden stilaan overbrugd. Dat biedt heel wat mogelijkheden voor de eventsector. Voor congressen is het duidelijk, maar wat met creatieve events?
Column: Is hersenen zuigen de toekomst van onze sector?
Voor zij die denken dat de volgende column een bizar nieuwe culinaire trend binnen de evenementenwereld zal aankaarten, volgt er een pagina-lange teleurstellende leeservaring.
Column: Heilige huisjes, heilige koe
Trends zijn comfortabel en voelen vertrouwd aan. Ze bepalen richting zonder dat je daar zelf achter moet gaan zoeken. Maar wie wil nu 'gemiddelde' events organiseren?
Column: Het verstand van de klant
Het gezegde gaat: "De klant heeft altijd gelijk." Ik ga niet beweren dat dit de waarheid is, want ik ben nog nooit iemand, inclusief mezelf, tegengekomen die altijd gelijk heeft.
Column: Logistieke 'reuzen' zijn klein
Of het nu een sampling, promotieactie of congres betreft, logistiek is de ruggengraat van elke productie. Dagdagelijks worden organisatoren geconfronteerd met complexiteiten wanneer het logistieke apparaat hapert.
Column: Zot als een achterdeur
Las je recent ook dat artikel over de nieuwe trend in culinair event land: cocktails op basis van sperma? Naar aanleiding hiervan zou ik het deze keer graag hebben over absurde evoluties binnen de evenementenwereld.
Column: Ik zet je op jouw plaats
In mijn vorige column had ik het er al deels over. De materie is echter boeiend genoeg, en het houdt me momenteel voldoende bezig, om nog iets dieper in te gaan op personeelszaken binnen de evenementensector.
Column: Hoe Recruteren?
De evenementensector is traditioneel een sector die draait op tijdelijke medewerkers. De diversiteit qua HR noden is voor de meeste kantoren té groot om alles 'in-huis' te hebben.
Column: Net als wenen in een wieg
Ieder merk vecht voor aandacht van de consument. De vergelijking met baby's die wenen vanuit de wieg is snel gemaakt. Helaas krijgt niet elk merk dezelfde aandacht.
Column: Is groen werkelijk fris?
Deze keer neem ik jullie via mijn column mee in een detectiveverhaal. Samen gaan we op zoek naar de antwoorden op 3 prangende vragen waar ik mee zit.
Column: Timing speelt ons parten
Iedereen die bezig is met verkoop weet dat timing cruciaal kan zijn. Als merk moet je vers in het geheugen van de klant geraken op het moment dat er beslissingen genomen worden.
Column: Het onzichtbare onder de loep
Met de eindejaarsfeesten voor de deur halen velen onder jullie hun jaarlijks verplichte creatief moment van onder het stof. Je zit dan samen rond de tafel en zegt: "...en wat nu? Wat gaan we dit jaar doen?"
Column: 'Mojo' maak je samen
Je staat als bedrijf voor de beslissing hoe je het nieuwe jaar van jouw bedrijf feestelijk zal inzetten. Je beseft dat je hiervoor externe hulp nodig hebt, maar vreest dat jouw feest niet meer het jouwe zal zijn...
Column: Eindejaarsknaller of valse start
Té vaak wordt vergeten dat een corporate eindejaarsfeest meer is dan een bedanking voor geleverde prestaties. Soms wordt het eindejaarsfeest absurd genoeg zelfs aanzien als een sociale verplichting waar een bedrijf moeilijk onderuit kan.
Column: Peren zijn appels met een teut
Iedereen weet dat een peer geen appel met een teut is. Het is een volledig andere vrucht uit de fruitfamilie. Waarom wordt de evenementensector dan constant vergeleken met de mediasector voor wat betreft de berekening van return on investment van promotieacties?
Column: Mythe of realiteit?
Sta me toe deze column wat anders aan te pakken. Ik lanceer vijf 'statements' die regelmatig vallen binnen de eventsector. Een stukje persoonlijke mening zorgt voor het klassieke column element... maar dan is het aan jullie, de lezer.
Column: Als het plakt is het goed?
"De ultieme queeste van elke marketeer is het vinden van een 'tool' die 'de boodschap' doet plakken aan het permanente geheugen van zijn doelgroep."
Column: Begin nu niet te overdrijven hé
Ik zal met de deur in huis vallen in de vorm van een statement: "Het is onze taak, als eventmanagers om de sensatie, de beleving te promoten."
Column: 't Is toch allemaal hetzelfde?
Crisis. Ja, ik durf het woord in de mond te nemen. Dat is waar we momenteel allemaal mee moeten omgaan, willens nillens.
Column: Ik kan dat beter
Elke corporate medewerker of marketeer wordt vroeg of laat geconfronteerd met de keuze: outsourcen of de organisatie van het evenement in huis houden.
Column: Ik voel me aangesproken
In de huidige marketing mix merken we meer en meer de nood tot het personaliseren van promotiecampagnes. Wild in het rond schieten van boodschappen behoort tot het verleden.
Deadlines: dood of leven voor evenementenkantoren
Elk evenementenkantoor wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: onmogelijke of erg scherpe deadlines.
Column: 'Trop is teveel'
Maar is trop wel teveel? Het is waarschijnlijk een herkenbare situatie waarbij je op regelmatige basis geconfronteerd wordt met commentaren over de werkuren die eigen zijn aan werken binnen de event sector.
Column: Wanneer ben je een Event Agency?
Weet je zelf nog waar je voor staat? Wie ben ik? Bij het bordspel is het zo eenvoudig dat je, gewoon door de juiste vragen te stellen, de niet passende bordjes kan elimineren om te weten te komen wie en wat je bent.