Mix verschillende onderwerpen en activiteiten. Focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Het gevolg? De interesse in jouw evenement daalt pijlsnel. En dat geldt zowel voor fysieke als online events. Wie heeft er vandaag nog tijd en energie om een rommelig programma met talloze sessies te ontcijferen?
Misschien prop jij je evenement wel vol met kennissessies en entertainment, omdat je denkt dat je zo meer toegevoegde waarde biedt. Onze aandachtsboog is echter bijzonder kort geworden, de kans is dus groot dat je publiek meer geïnteresseerd is in een eenvoudig, maar efficiënt programma. Sta even stil bij dit: als je simultane sessies organiseert, dan creëer je stress bij je gasten omdat ze moeten kiezen. Als je beslist om meer sessies toe te voegen, dan riskeren je gasten de rode draad niet meer te zien. Ga voor een eenvoudig programma en focus op kwaliteit. Hier is een lijstje met tips:
Tip 1: Voorzie ‘goudklompjes’ die mensen nergens anders vinden
Voeg niet zomaar sessies toe, maar focus je op de elementen die je gasten helpen een probleem op te lossen. Hoe pak je dat aan? Ken de pijnpunten van je publiek, en van daar, analyseer de content en voorzie de nieuwste en beste oplossingen die mensen direct kunnen toepassen
Converseer met je sprekers en check of hun presentatie een specifiek probleem oplost dat gelinkt is aan je merk. Zo ondersteun je je publiek op een goede manier. Creëer je hele programma op deze goudklompjes. Je zal snel ontdekken dat je schema korter is, maar meer gefocust!
Tip 2: Ga voor niches en beperk
Een andere belangrijke regels is naar een niche van je doelgroep toe te werken en het onderwerp van je evenement te beperken. Als je bijvoorbeeld een event wil organiseren voor marketeers, is dat nog te breed. Als je die hele doelgroep wil bedienen, dan zal je snel merken dat je programma verwatert. Focus daarom op een specifiek publiek, bijvoorbeeld kleine of grote marketingteams, of SaaS e-commerce marketing professionals.
Of misschien voel je aan dat je event beter geschikt is voor inbound marketeers of performance marketeers. Focus op één bepaalde doelgroep gebaseerd op je algemene doelstellingen. Doe hetzelfde voor je topics. In plaats van te praten over digitale marketing, en er alles maar aan toe te voegen, beperk je je beter tot een specifieke niche, zoals content marketing, inbound marketing, e-commerce marketing enzovoort. Dit zal je helpen een robuust eventprogramma op te bouwen en de juiste professionals aan te trekken.
Tip 3: Vermijd simultane sessies, vermijd FOMO
Het is heel aantrekkelijk om een gigantisch online event te doen met parallelle sessies. Zo bied je je gasten toch tal van opties, niet? In realiteit zorg je enkel voor FOMO, fear of missing out. Hoe meer keuzes mensen hebben, hoe meer gestresseerd ze zich hier over voelen. Werk naar een krachtig eventprogramma toe met minder sessies waar mensen echt van kunnen genieten.
Tip 4: Focus op de kwaliteit van de content, niet de kwantiteit
Deze tip is vooral voor je mindset. Meer is beter? Helaas! Stel je je deelnemers bloot aan acht uur content waardoor ze helemaal overweldigd en verlamd geraken? Of bied je ze twee uur topkwaliteit aan waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Wat doe je? Het antwoord is duidelijk. Dus in plaats van meer sessies toe te voegen, selecteer op toegevoegde waarde van elke dynamiek en selecteer het enkel als het écht de moeite waard is.
Tip 5: Vraag minder, maar betere sprekers
Misschien denk je wel dat veel sprekers van bekende merken jouw evenement attractiever maken. De realiteit is echter anders. Je zal wel meer succes boeken tijdens je marketing campagnes, want iedereen houdt van grote namen. Maar in realiteit liggen mensen minder wakker van het merk dat je deelnemers vertegenwoordigen, maar geven ze om de kennis die hij of zij deelt. Vind dus geweldige sprekers die interessante inzichten delen, in plaats van veel sprekers.
In het kort
Less is more. Ook voor jouw eventprogramma. Sla je publiek niet plat met te drukke schema’s en simultane sessies. Ken je deelnemers én hun uitdagingen. Als je doelgroep te vaag is, beperk die dan, tezamen met het topic van je evenement. Nodig geweldige sprekers uit die echt gebruiksklare inzichten te delen hebben. Doe je dit, dan krijg je gegarandeerd gelukkigere deelnemers die genieten van de toegevoegde waarde die jij biedt. Veel succes!
Engels
Complexity will make your event look less attractive. Add different topics, mix different activities, and focus on quantity instead of quality, and you’ll be surprised to discover that people have less interest in your event. And that’s true for both online and physical events. After all, who has the time and energy to untangle a messy event program with dozens of concurrent sessions?
True, you may want to pack your event program with knowledge sessions and entertaining activities, thinking this is an added value. But considering the short attention span we all have, chances are people will be more engaged and interested in a simple, yet efficient online program. Just think about it: If you’re offering simultaneous sessions, you’ll increase your attendees’ anxiety because they’ll have to choose which session to attend. Also, if you’re adding multiple sessions, you’ll increase the chances of your attendees deciding to disconnect from your event completely. That’s why you’ll want to simplify your event program and focus exclusively on its quality. Here’s a list of tips that will help you do that:
Tip 1: Provide golden nuggets people can’t find anywhere else
Instead of just mindlessly adding sessions to your program, concentrate on the elements that will help your attendees solve a specific problem. How can you do that? Start by knowing your audience and their pain points, and from there, analyze the content out there and identify the newest and most useful solutions people can apply immediately.
Also, talk to your potential speakers and see if their approach to solving a specific problem is aligned with your brand and can serve your audience well. Then create your entire event program based on these golden nuggets. You may discover that your schedule may end up smaller, but better focused.
Tip 2: Niche down and narrow down
Another important rule to follow is to niche down your target group and narrow down your event topic. For example, you may want to run an event for marketers, but that’s way too generic. You may discover that by wanting to cover all types of marketers, your event program will get diluted. Instead, concentrate on a more specific audience—maybe smaller or larger marketing teams, or SaaS or e-commerce marketing professionals.
Or maybe you feel like your event is better suited for marketers, inbound marketers, or performance marketers. Focus on one specific target group based on your overall goals. Do the same for your event topic—instead of talking about digital marketing, for example, and adding everything marketing related to your online agenda sessions, it’s always better to narrow it down. Choose something specific (content marketing, inbound marketing, outbound marketing, e-commerce marketing, etc.). This will help you build a robust event program and attract the right professionals.
Tip 3: Avoid simultaneous sessions to decrease FOMO
It’s quite tempting to run a massive online event and offer parallel sessions. You may think you’re doing a good thing by giving your attendees lots of options, but in reality, the only thing you’re doing is increasing their FOMO (Fear of Missing Out). The more options people have, the more anxious they may feel. Instead, work on creating a strong event program with a few sessions that people can enjoy.
Tip 4: Focus on the quality of the content, not the quantity
This tip refers mostly to your mindset. You may think that adding more to your event program is better. However, quality trumps quantity. Which do you prefer: Your attendees getting eight hours of content during your online event and feeling paralyzed and overwhelmed by all of the information, or your attendees getting one or two hours of high-quality content they can use immediately? The answer’s pretty obvious. So instead of adding more sessions, it’s always better to think about the added value of each dynamic and include in the event program only if it’s truly worth it.
Tip 5: Invite fewer, but better speakers
Some people may think that inviting lots of speakers from well-known brands will make their event more attractive, but nothing could be further from the truth. Indeed, you can achieve better success with your marketing campaigning. After all, we like big names. But in fact, people care less about the brand your attendee is representing and more about the knowledge he or she is sharing. So instead of chasing after renowned speakers for an impressive-looking event program, find a few awesome speakers who can have some interesting and helpful insights to share.
Final thoughts
When it comes to event programs, less is more. Don’t overwhelm your attendees with large schedules and simultaneous sessions. Know your audience and their challenges. If your target group is too vague, narrow it down, along with the topic of your event. Always focus on the quality of your event content, and finally, invite a few amazing speakers who have useful insights to share. Do all that and you’ll get happier attendees who’ll actually enjoy the added value your event offers.