Hoe maak je je eventprogramma eenvoudiger? (En waarom zou je dat doen?)

Hoe maak je je eventprogramma eenvoudiger? (En waarom zou je dat doen?)

Mix verschillende onderwerpen en activiteiten. Focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Het gevolg? De interesse in jouw evenement daalt pijlsnel. En dat geldt zowel voor fysieke als online events. Wie heeft er vandaag nog tijd en energie om een rommelig programma met talloze sessies te ontcijferen?


Misschien prop jij je evenement wel vol met kennissessies en entertainment, omdat je denkt dat je zo meer toegevoegde waarde biedt. Onze aandachtsboog is echter bijzonder kort geworden, de kans is dus groot dat je publiek meer geïnteresseerd is in een eenvoudig, maar efficiënt programma. Sta even stil bij dit: als je simultane sessies organiseert, dan creëer je stress bij je gasten omdat ze moeten kiezen. Als je beslist om meer sessies toe te voegen, dan riskeren je gasten de rode draad niet meer te zien. Ga voor een eenvoudig programma en focus op kwaliteit. Hier is een lijstje met tips: 

 


Tip 1: Voorzie ‘goudklompjes’ die mensen nergens anders vinden

Voeg niet zomaar sessies toe, maar focus je op de elementen die je gasten helpen een probleem op te lossen. Hoe pak je dat aan? Ken de pijnpunten van je publiek, en van daar, analyseer de content en voorzie de nieuwste en beste oplossingen die mensen direct kunnen toepassen

 

Converseer met je sprekers en check of hun presentatie een specifiek probleem oplost dat gelinkt is aan je merk. Zo ondersteun je je publiek op een goede manier. Creëer je hele programma op deze goudklompjes. Je zal snel ontdekken dat je schema korter is, maar meer gefocust!

 


Tip 2: Ga voor niches en beperk 

Een andere belangrijke regels is naar een niche van je doelgroep toe te werken en het onderwerp van je evenement te beperken. Als je bijvoorbeeld een event wil organiseren voor marketeers, is dat nog te breed. Als je die hele doelgroep wil bedienen, dan zal je snel merken dat je programma verwatert. Focus daarom op een specifiek publiek, bijvoorbeeld kleine of grote marketingteams, of SaaS e-commerce marketing professionals. 

 

Of misschien voel je aan dat  je event beter geschikt is voor inbound marketeers of performance marketeers. Focus op één bepaalde doelgroep gebaseerd op je algemene doelstellingen. Doe hetzelfde voor je topics. In plaats van te praten over digitale marketing, en er alles maar aan toe te voegen, beperk je je beter tot een specifieke niche, zoals content marketing, inbound marketing, e-commerce marketing enzovoort. Dit zal je helpen een robuust eventprogramma op te bouwen en de juiste professionals aan te trekken.

 


Tip 3: Vermijd simultane sessies, vermijd FOMO

Het is heel aantrekkelijk om een gigantisch online event te doen met parallelle sessies. Zo bied je je gasten toch tal van opties, niet? In realiteit zorg je enkel voor FOMO, fear of missing out. Hoe meer keuzes mensen hebben, hoe meer gestresseerd ze zich hier over voelen. Werk naar een krachtig eventprogramma toe met minder sessies waar mensen echt van kunnen genieten.

 


Tip 4: Focus op de kwaliteit van de content, niet de kwantiteit

Deze tip is vooral voor je mindset. Meer is beter? Helaas! Stel je je deelnemers bloot aan acht uur content waardoor ze helemaal overweldigd en verlamd geraken? Of bied je ze twee uur topkwaliteit aan waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Wat doe je? Het antwoord is duidelijk. Dus in plaats van meer sessies toe te voegen, selecteer op toegevoegde waarde van elke dynamiek en selecteer het enkel als het écht de moeite waard is. 


 

Tip 5: Vraag minder, maar betere sprekers

Misschien denk je wel dat veel sprekers van bekende merken jouw evenement attractiever maken. De realiteit is echter anders. Je zal wel meer succes boeken tijdens je marketing campagnes, want iedereen houdt van grote namen. Maar in realiteit liggen mensen minder wakker van het merk dat je deelnemers vertegenwoordigen, maar geven ze om de kennis die hij of zij deelt. Vind dus geweldige sprekers die interessante inzichten delen, in plaats van veel sprekers.

 


In het kort

Less is more. Ook voor jouw eventprogramma. Sla je publiek niet plat met te drukke schema’s en simultane sessies. Ken je deelnemers én hun uitdagingen. Als je doelgroep te vaag is, beperk die dan, tezamen met het topic van je evenement. Nodig geweldige sprekers uit die echt gebruiksklare inzichten te delen hebben. Doe je dit, dan krijg je gegarandeerd gelukkigere deelnemers die genieten van de toegevoegde waarde die jij biedt. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties