Organiseer je een betalend evenement, dan maakt de ticketprijs een belangrijk deel uit van je businesscase. Het bepalen van de ticketprijs en de verkoopstrategie voor je evenement kan echter een uitdaging zijn.
Om je ticketprijs te bepalen zul je rekening moeten houden met je kosten, maar ook met wat een bezoeker voor jouw evenement bereid is te betalen. Jouw evenement levert waarde op voor je bezoeker. Dat kan entertainment zijn bij een concert, maar ook kennis bij een congres. Daar moet je dus een prijs op plakken, waarbij je ook rekening moet houden met de prijzen van je concurrenten. Wat bieden zij je bezoeker en voor welke prijs? Is jouw prijs hoger? Krijgen je bezoekers dan daadwerkelijk ook meer gepercipieerde waarde?
De manier hoe je de ticketprijs en de verkooptechniek opzet, kan je bezoekersaantal aanzienlijk beïnvloeden. Een aantal technieken die je kunt gebruiken om meer tickets te verkopen met je event ticketsoftware:
Bied een early-bird-optie aan
Door een gevoel van urgentie toe te voegen, plus de mogelijkheid om geld te besparen, kun je mensen aanmoedigen om sneller hun kaartjes te kopen. De early-bird-optie kan twijfelaars overtuigen al in een vroeg stadium tickets te kopen en jij kunt de cash in deze fase van het project goed gebruiken.
Stel slimme prijskeuzes vast
Laten we zeggen dat je kaarten van 200 euro wilt verkopen. Om de prijzen in een context te plaatsen (waardoor je prijzen er aantrekkelijker uitzien), zet je drie koopmogelijkheden neer met verschillende prijsopties. De eerste mogelijkheid zou een toegangskaart van 170 euro kunnen zijn. Als tweede optie bied je een toegangskaart plus cocktaildiner aan voor 200 euro. Bij de derde keuze krijg je daar nog eens een meet-and-greet met de sprekers bovenop voor in totaal 250 euro. Deze prijzen zijn uiteraard fictief. Door verschillende opties aan te bieden, laat je potentiële bezoekers precies zien wat ze krijgen en uit onderzoek weten we dat bezoekers meestal de middelste prijs (niet te duur, niet te goedkoop) kiezen.
De referentiekaders van de hogere en lagere prijs doet de middelste prijs correct aanvoelen.
Geef kortingen voor verschillende doelgroepen
Vergeet niet om korting aan te bieden. Mensen houden van geld besparen (zeker als je specifiek aangeeft hoeveel ze zullen besparen). Vorm verschillende bezoekersprofielen en personaliseer de prijsklassen. Als je bijvoorbeeld een academisch evenement organiseert, zou je verschillende prijzen voor professoren, studenten of vertegenwoordigers van andere instellingen kunnen hanteren. Op die manier maak je je evenement betaalbaarder voor een grotere groep mensen, waardoor je meer bezoekers kunt aantrekken. Je behoudt echter je marge bij doelgroepen die je volledige ticketprijs wél makkelijk kunnen betalen.
Zelf aan de slag? Gebruik de gratis eventplanner.net software om een businesscase voor je evenement uit te rekenen.