DFMA toont ROI van fieldmarketing aan

DFMA toont ROI van fieldmarketing aan

Chips proeven doet kopen. Dat is de conclusie van een fieldmarketing ROI onderzoek in opdracht van DFMA.

 

DFMA, de branchevereniging voor fieldmarketing, heeft onderzoeksbureau Motivaction de opdracht gegeven gedurende een aantal jaren onderzoeken uit te voeren naar de effectiviteit van fieldmarketing.

 

Het eerste onderzoek vond plaats in 2008 en richtte zich op sampling. Het betrof een samplingactie van een foodproduct (chips) dat door een van de leden van de DFMA (bureau Pro Vocations) in opdracht van een chipsfabrikant werd uitgevoerd. Motivaction onderzocht de effectiviteit van deze samplingactie met behulp van het SampleScope-model© via drie verschillende kanalen: supermarkt, out-of-home en straatactie.

De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat sampling door de Nederlandse consument gewaardeerd wordt én dat het een effectieve manier is om consumenten kennis te laten maken met producten:

  • De meerderheid van de consumenten zegt dat de kans groter is dat ze een product gaan kopen als ze het eerst hebben mogen proeven
  • Vrijwel alle ondervraagden vinden het leuk om nieuwe producten te proberen
  • Circa de helft van de respondenten geeft aan dat sampling hun mening  over het gesamplede product in positieve zin heeft veranderd.


Wanneer gekeken wordt naar de effecten per kanaal, wijzen de resultaten erop dat instoresampling, dat wil zeggen in supermarkten het meest effectief is. Op deze wijze raakte ruim 45% nieuwe consumenten daad-werkelijk geïnteresseerd in het chipsproduct.

Opmerkelijk is verder dat het niet nodig is om de samplingactiviteit te zeer te beperken tot strikte leeftijds-doelgroepen: sampling bleek in dit onderzoek effectief bij alle leeftijden.

De DFMA toont met dit onderzoek aan dat sampling in tijden van economische teruggang een welkome aanvulling in de marketingtoolbox van de marketeer is:

  • sampling is snel en flexibel in te zetten
  • heeft op korte en langere termijn een sales effect
  • heeft potentie om merken te bouwen
  • en blijkt zowel voor nieuwe als ook bestaande producten effectief.


Het onderzoek zal komend jaar herhaald worden voor het in kaart brengen van het effect van merchandising en hospitalitymarketing.

Bron: DFMA

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties