Brainstormen in groep minder effectief dan aangenomen

Brainstormen in groep minder effectief dan aangenomen

Groepsbrainstorms zijn lang niet zo effectief als vaak gedacht wordt. Tot deze conclusie kwamen wetenschappers van de Universiteit van Texas nadat ze proefpersonen in twee groepen ideeën lieten bedenken.

 

De leden van de ene groep moesten elk voor zich ideeën bedenken zonder inzage in suggesties van anderen, terwijl de andere groep een groepsbrainstorm hield. Beide groepen kwamen met evenveel ideeën, maar die van de individuele bedenkers waren veel gevarieerder.

 

Volgens de onderzoekers staren we ons in een groep snel blind op andermans invallen. Om dit zogenoemde fixatie-effect te verkleinen, wordt aangeraden regelmatig pauzes in te lassen. Een andere tip voor brainstorms is eens een brainwriting te houden, zegt psycholoog Peter Heslin. Schrijf invallen op in plaats van ze mondeling te spuien, wissel ze onderling uit en vul ze, eveneens op papier, aan. Hiermee wordt voorkomen dat sommige deelnemers achteroverleunen omdat ze verwachten dat anderen wel met goede suggesties komen of dat ze juist hun invallen voor zichzelf houden omdat deze vergeleken bij die van de rest toch niet zo goed lijken.

 

Hoogleraar arbeidspsychologie Carsten de Dreu adviseert geen strak tijdschema te hanteren. Een sessie van vijf minuten levert weliswaar relatief meer suggesties op dan een langere sessie, maar ten koste van de creativiteit. Finse onderzoekers ten slotte stellen dat het wél werkt om te beginnen met een korte brainstorm en jezelf later meer tijd te gunnen. Zo heb je de meeste kans op veel én creatieve ideeën. Houd er rekening mee als je je volgende teambuilding organiseert!

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties