Vorige week publiceerde onze redactie de 'spelregels voor een pitch onder eventbureaus' uit ons boek EVENTS. We hebben daarmee duidelijk een pijnpunt voor de eventsector blootgelegd.
Afgelopen week kregen we tientallen mailtjes met reacties op het artikel binnen op de redactie, ontstond er een discussie in onze LinkedIn groep, ... en dook het topic regelmatig op in gesprekken in de branche.
Enkele reacties
"Ik was zeer blij me het artikel. Enige wat ik nog zou toevoegen aan het einde is een kort evaulatierapport, vooral voor diegenen die niet geselecteerd werden. ..." - Jan de Wieuw (JADA events)
"Wat toevoegingen betreft ben ik het eens met Jan, een korte evaluatie achteraf over waarom je de opdracht niet hebt binnengehaald kan weer nieuwe input geven voor een volgende keer" - Daphne Veldman
Ook Eveline Beuman (Living Sculptures) sluit zich hier bij aan: "Als ik mee doe in een pitch vind ik het altijd heel prettig om te weten waarom ik het niet ben geworden, en wie wel- en waarom. Ik moet daar altijd naar vragen terwijl je bij een afwijzing toch wel de reden vermeld zou mogen krijgen..."
"De spelregels zijn kort samengevat maar omvatten wel de essentie van wat het zou moeten worden. Alleen is het gehele gedoe 'wishful thinking' zolang er onder de voornaamste bueraus geen consensus bestaat om dit als een 'conditio sine qua non' te gaan opleggen vooraleer mee te dingen. De stelling qua input en kosten (ook soms externe) is compleet juist en het meest schrijnende in gans dat verhaal is dat men heel vaak op voorhand al weet met wie men gaat werken, maar dat drie offertes vereist zijn om de interne regels van de 'corporate governance' te volgen. ... Het pikken van ideên is eveneens een oud zeer, of het zelf in elkaar flansen op basis van, of uw offerte en ideën laten uitwerken door een bureau uit 'de kennissenkring'. ... Er is maar één oplossing: een degelijke vakvereniging die zich prioritair met dit zeer grote en kostelijke pijnpunt bezig houdt. En dit houdt in dat alle leden zich aan een strikte regelgeving houden. ..." - Manuel Blanqueert (Prime Events)
"De evenementensector is nog erg jong. Er is dringend nood aan professionalisering" en "Dezelfde regels zouden ook van toepassing moeten zijn bij het aanvragen van bijvoorbeeld catering offertes" zijn dan weer enkele voorbeelden van reacties die per mail zijn toegekomen.
En nu?
Iedereen lijkt het er mee eens te zijn dat de 'spelregels' een goede basis zijn, maar dat er in de sector werk aan de winkel is. Laat dus ook jouw mening horen in onze LinkedIn groep, via Twitter (@event_planner) of als reactie onder dit artikel.
Naturlijk zijn al deze comments correct, EN er is een vakvereniging, worldwide, die dit soort zaken onder professionals al 40 jaar begeleidt: SITE Global; contacteer ons ook via het bestuur van SITE BELGIUM (ook al meer dan 20 jaar actief), dat het SITE EMEA forum organiseerde in Antwerpen...