Een draaiboek geeft in chronologische volgorde de gebeurtenissen, afspraken en taken weer in het kader van je evenement. Je geeft daarmee aan wie verantwoordelijk is voor welke taak op welk moment en plaats.
Een draaiboek is onontbeerlijk voor een goede organisatie van je evenement en cruciaal bij het afbakenen van verantwoordelijkheden. Via het draaiboek komt snel aan het licht waar er iets kan mislopen en waar een specifieke aanpak of interventie is vereist.
Voor sommige evenementen is het noodzakelijk om alle acties vanaf zes weken voor het event in het draaiboek op te nemen. Bij andere events zijn de voorbereidingen minimaal en kun je je het beste alleen op het event zelf concentreren. Vaak wordt bij een draaiboek de nazorg uit het oog verloren (afbouwen, nabespreken ...).
Interne medewerkers hebben een volledig draaiboek nodig met alle details. Leveranciers hebben daar geen behoefte aan. Maak voor hen een apart draaiboek met alleen de grote lijnen en de punten die hun acties rechtstreeks beïnvloeden. Zo kun je voor artiesten, hostesses, catering enzovoort een verkort draaiboek opstellen. Bij heel grote evenementen wordt er ook voor de op- en afbouw een afzonderlijk draaiboek uitgewerkt. Vindt een evenement plaats over verschillende zalen of locaties, dan is het handig om de zaalcoördinator een sheet te bezorgen met daarop alle aspecten die betrekking hebben op die zaal. Wanneer je met verkorte draaiboeken werkt, kun je het beste telkens ook een samenvatting van het globale evenement toevoegen, zodat iedereen goed geïnformeerd is over het geheel waaraan hij bijdraagt.
Plan je een uitgebreide show tijdens je evenement, dan moet je ook een technisch draaiboek maken. Daarin wordt tot op de seconde nauwkeurig vermeld wat er op, rond en achter het podium moet gebeuren. Het opstellen van zo een draaiboek is een complexe taak omdat het naast de evidente zaken ook alle cues (aanwijzingen) voor de regie moet bevatten en alle bewegingen van iedereen die met de productie te maken heeft (stagehands, technici ...). Het technisch draaiboek kun je dan ook het beste samen met ervaren technici en de regisseur van het spektakel opstellen.
Gratis draaiboek template in eventplanner.net eventsoftware
Werk je nog in Excel? Dan kun je deze draaiboek template in Excel-formaat downloaden die je voor je evenement kunt gebruiken als startpunt. Maar er is een veel betere manier dan Excel! Dankzij de gratis software van eventplanner.net om je evenement te organiseren hoef je niet langer in spreadsheets te werken. Dankzij onze slimme 'draaiboeken' beheer je je draaiboek of callsheet gewoon online of vanuit de eventplanner.net iOS app of Android app. Meer nog: je deelt je draaiboek eenvoudig met al je co-organisatoren én leveranciers zodat iedereen op elk moment de laatste versie van jouw draaiboek heeft!
Ik zou graag een goede template vinden die zou passen met mijn personeelsplanning op grote evenementen