Als je kijkt naar de ontwikkelingen in live communicatie gebeurt er van alles en tegelijkertijd niets nieuws. Het lijkt erop dat de trends die in de branche al een paar jaar spelen, nu steeds meer in de praktijk worden toegepast.
Vijf interessante ontwikkelingen die ik in mijn bureau zie op een rij.
1. Van moment naar touchpoints
Het organiseren van een evenement om een doelgroep ergens toe te bewegen, bijvoorbeeld meer uit klanten te halen of om potentiële klanten te bereiken verandert. Het evenement kan een touchpoint zijn in een groter geheel en is dan meer dan alleen dat moment zelf. Wij ontwikkelen communicatieconcepten waar live communicatie strategisch wordt ingezet. Dat betekent dat we verder kijken dan de bezoeker op één moment en één plek. Zo ontmoeten we de doelgroep ook online of bij een sales-visit en met meerdere eventformats. Al deze touchpoints zijn momenten waarop je de doelgroep ontmoet. Door met een touchpoint elke 6 tot 8 weken onder de aandacht te komen, vergroot je de kans op beklijving. Denk dus verder dan één moment, want je mist dan altijd een deel van je doelgroep dat ook geïnteresseerd kan zijn.
2. Een event is tweerichtingsverkeer
Eenrichtingsverkeer is passé: al een tijdje. Maar toch zien we nog veel conventionele manieren van communiceren. Standaard formats waarbij gasten keurig plaatsnemen in een plenaire zaal en men vooral tevreden is met een grote opkomst. Heeft daar daadwerkelijk interactie plaatsgevonden? Of loopt de doelgroep ongemerkt met een bepaald idee of gevoel de deur uit? Hiermee moeten organisaties aan de slag:
- Stel relevante vragen voor, tijdens en na je event. Maar overdrijf niet, want we zijn ondertussen ook een beetje enquête-moe geworden. Dus bedenk: wat is het allerbelangrijkste wat je van je doelgroep wil weten? Stel deze vragen niet alleen online, maar ook persoonlijk aan je publiek.
- Zorg voor interactie tussen de bezoekers. Denk aan andere settings dan een plenaire bijeenkomst. Deel je ruimte bijvoorbeeld in met bistrotafels en koppel daar thema's of gespreksonderwerpen aan. Of maak de hele ruimte onderdeel van je event.
- Kijk eens hoe je je programma anders kunt inrichten. Houd presentaties bijvoorbeeld kort (zo'n tien minuten) en ga daarna in kleinere sessies de diepte in.
- Denk aan de bestaande technologische mogelijkheden die speciaal zijn ontwikkeld voor events. Zo kan je je eventbezoekers een bepaalde wandelroute laten volgen. Of voor het event beginnen met matchmaking door bezoekers al in te delen aan netwerktafels.
3. Meer doen met eventcontent
Events lenen zich uitstekend voor het genereren en verspreiden van content. Je kunt op eenvoudige wijze verhaal halen bij bezoekers en verslaglegging doen van het evenement, de activiteiten en presentaties. En je hebt direct een doelgroep om deze content mee te delen, waardoor je na het event weer een groter publiek kunt bereiken. De gelikte content moet wel snel live staan. Denk aan een online interactief magazine of vlogs. Lees hier meer over je event als contentgenerator.
4. Persoonlijke benadering
Je wilt echt contact maken met mensen, maar door alle hedendaagse technologie vergeten we dat nog wel eens. Terwijl niemand zich een nummer wil voelen. Dus nodig persoonlijk uit, vang bezoekers tijdens je evenement persoonlijk op en vraag waar ze naar op zoek zijn. Koppel mensen aan elkaar en bel bezoekers achteraf na.
5. Social media en events als perfecte match
Social media en evenementen zijn allebei een sociale aangelegenheid. Via social-mediakanalen kun je potentiële bezoekers naar je event trekken of hen op de hoogte houden als ze niet aanwezig kunnen zijn. Maar dan moet je wel content bieden en bezoekers vragen te helpen zelf content te delen. Zorg ervoor dat je doelgroep makkelijk je social-mediakanalen en eventhashtag kan vinden. Laat mooie oneliners voorbijkomen die interessant zijn om te delen of roep het publiek op om een uitdagende vraag te delen.
Dit is slechts een greep uit de onderwerpen rondom live communicatie waar wij dagelijks mee bezig zijn. Wat zie jij als belangrijke ontwikkeling? Laten we kennis delen, zodat we elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren!