Hoe een merkboodschap verspreiden op je evenement

Hoe een merkboodschap verspreiden op je evenement

Elk event heeft een boodschap! Of je het bewustzijn over de klimaatsverandering wil verhogen of een community van volgers wil creëren, je kunt dezelfde tools en middelen gebruiken om verschillende doelstellingen te bereiken.

 

Evenementen krijgen ontzettend veel mensen bij elkaar. Het zijn dus ideale platformen om boodschappen te verspreiden. Het maakt niet uit welke boodschap het is of in welke format je die giet. Nu je dit weet, wat is een merkboodschap juist en hoe wordt die overgedragen?

 

Wanneer je een event organiseert, help bedrijven en organisaties om hun bedoelingen duidelijk te maken. Bijvoorbeeld, je klanten willen meer warme leads en klanten die hun producten kopen. Of ze willen de loyaliteit van bestaande klanten versterken. In alle gevallen zal het jouw taak zijn om je klanten te ondersteunen bij het samenstellen van hun merkboodschap en deze daarna te verwerken in de bezoekerservaring.

 

Met andere woorden, je moet zorg dragen over de strategische communicatie van het event door het kader van de merkboodschap te ontwikkelen. En ervoor te zorgen dat de boodschap terecht komt bij de juiste mensen, in het juiste format, op het juiste moment.

 

Niet zo gemakkelijk! Maar er zijn verschillende elementen die je in overweging kunt nemen als je je klanten wil tevredenstellen en een feilloze ervaring wil realiseren voor de bezoekers. Hier ontdek je er enkele:

 

 

Tip #1 Bouw een verhaal dat crescendo gaat

Lanceer je merkboodschap niet zomaar tijdens de eerste sessie (of op de eerste dag als het over een meerdaags event gaat). Bouw de beleving op met een slimme storytelling strategie. Best practices zijn: korte video’s, die tussen de sessies worden getoond, en die een voorbode zijn van de belangrijke boodschap op het einde van het evenement.

 

Een andere aanpak: je kunt de moderatoren de opdracht geven de merkboodschap te vertellen tijdens hun gesprekken. Het geheim is hier om echt diep in het verhaal te duiken en alle typische elementen te gebruiken: intriges, twee contrasterende realiteiten, een gewenst resultaat, uitdagingen en ten slotte, de finale afloop, die de merkboodschap onthult.

 

Een crescendo verhaal trekt de aandacht van je bezoekers (lees verder om te weten te komen hoe je dat doet).

 

 

Tip #2 Vermijd te veel delen

Het probleem dat veel bedrijven en merken hebben, is dat ze de neiging hebben om te veel te sharen en alles te communiceren. Ze benadrukken daarbij alle positieve aspecten, alle features en voordelen in één keer.

 

Maak daarom eerst een plan! Denk op voorhand na over je communicatiestrategie en selecteer de belangrijkste boodschappen die je wil delen. Verwijder alle ruis en bouw een krachtige en kernachtige boodschap.

 

 

Tip #3 Creëer mysterie

Trek de aandacht van je publiek door je boodschap te verpakken als een spannend mysterie dat ze moeten oplossen. Het menselijk brein wordt daar helemaal wild van! Het gaat op zoek naar oplossingen en patronen. Op die manier is de aandacht van de bezoekers tot op het einde gegarandeerd!

 

Je kunt gamification elementen gebruiken om je deelnemers te engageren in een dynamiek waar ze puzzels moeten oplossen. Verdeel ze in groepen en geef ze voldoende sleutels en ruimte zodat ze het antwoord kunnen zoeken. Je plant dit als aparte entertainmentsessie, of als een extra activiteit gedurende het hele event. Je onthult de oplossing op het einde van de dag (of op het einde van het event als het een meerdaags evenement is). Vergeet niet je deelnemers te incentiveren. En ontwerp een slimme puzzel zodat ze gemotiveerd blijven om naar de oplossing op zoek te gaan.

 

 

Tip #4 Zet sensorische belevingen op

Er zijn heel wat manieren die je kunt inzetten om de merkboodschap duidelijk te maken. Visuele content, interacties tussen de aanwezigen en de moderator (of de sprekers) of een merkervaring gebaseerd op een sensorische beleving.


Alles dat invloed heeft op de menselijke zintuigen, werkt. Je kunt bijvoorbeeld een speciale geur verspreiden tijdens het event, of verschillende temperaturen creëren. Stel, je doet de opening van een nieuw natuurhistorisch museum. Je wil de interesse van de bezoekers wekken omtrent de evolutie van de mensheid. Om aan te tonen hoe het museum zijn visie wil omzetten in de realiteit, kun je een video tonen die de verschillende stadia in de evolutie toont. Ondertussen pas je de temperatuur van de ruimte aan: wanneer er in de video tropische landschappen worden getoond, maak je het goed warm. Je kunt ook zintuiglijke effecten creëren door de vloer te laten bewegen.

 

In ons voorbeeld: wanneer de horde dinosaurussen wegrent. De beleving zal je bezoekers meezuigen en dit helpt om de merkboodschap op een duidelijke en effectieve manier over te brengen. Zo zal ze nog lang in de geheugens gegrift blijven.

 

 

Tip #5 Verwerf het vertrouwen van je bezoekers

Je kunt niet zomaar een boodschap verspreiden en verwachten dat je bezoekers ermee aan de slag gaan. Je moet eerst een relatie opbouwen met deze mensen. Dat is trouwens de reden waarom we events organiseren, nietwaar! We willen de banden versterken tussen verschillende stakeholders voor verdere toekomstige samenwerking. Zorg dat je bezoekers je vertrouwen door te focussen op het oplossen van hun issues. Zorg dat je event afstemt in hun persoonlijke agenda’s. Voorzie de juiste antwoorden en oplossingen voor de problemen waarmee ze geconfronteerd worden.

 

 

In het kort

Een merkboodschap gaat over een communicatiestrategie die een bedrijf helpt de taal van hun prospecten te spreken. Maar ook hun waarden te delen en hen in de richting van bepaalde overtuigingen en gedachten te sturen. Alhoewel het op dat moment moeilijk is om de effectiviteit te bewijzen, op zoek gaan naar manieren om de merkboodschap over te brengen, is een creatief proces voor zowel de organisator als de bezoeker. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties