Belang van een sterk begin en de laatste slide van elke presentatie

Belang van een sterk begin en de laatste slide van elke presentatie

Een goed begin is het halve werk. En dat geldt ook voor het maken en geven van een goede presentatie. Teveel presentaties beginnen met een slappe introductie en eindigen met een onbeduidende slide.

 

Bij een bedrijfspresentatie wordt er vaak begonnen met de historiek van het bedrijf. Maar is die informatie belangrijk genoeg om de aanwezigen van het begin mee te boeien? De experts van SmartPresentations geven enkele gouden tips.

 

 

De hoogste aandachtspiek zit in het begin van de presentatie

De hoogste aandachtspiek, van mensen die naar een presentatie luisteren, zit in het begin van de presentatie. Een tweede piek zit op het einde van de presentatie. Dat zijn dus de momenten waarop je de belangrijkste informatie moet meegeven.

 

Maak indruk met je presentatie door een slimme opbouw, een sterk begin en een overtuigend slot. Je begint dus best met de belangrijkste boodschap:

  • wat wil je voor de (potentiële) klant bereiken?
  • wat zijn de gezamenlijke doelstellingen?
  • wat is je 'Why'?
  • wat is de doelstelling van je plan?
  • wat wil je bereiken?

 

Het belang van de laatste slide is groter dan je denkt

De laatste slide van een presentatie blijft vaak het langste op het scherm staan. Vreemd genoeg wordt aan deze slide het minste aandacht besteed. Het belang van deze laatste slide is nochtans groter dan je denkt.


Bij veel presentaties staat op deze laatste slide een foto van de spreker met zijn of haar adresgegevens of (nog minder relevant) een slide met een groot vraagteken. Op dit punt van de presentatie mag het publiek vragen stellen aan de spreker. Tijdens de vragenronde blijft de slide met het vraagteken keurig op het scherm staan. Dat is jammer want je kunt deze slide veel sterker invullen. De kracht van herhaling speelt hier namelijk een grote rol.

 

 

Vul de laatste slide dus sterk in

Eindig je voordracht met een samenvatting van de belangrijkste punten: doelstelling, toegevoegde waarde, unieke specificaties, ... Het zijn de take-aways die je het publiek wilt meegeven.

 

Een zinvolle afsluiting van jouw presentatie, door een samenvattende eindslide, geeft ondersteuning aan de antwoorden op de vragen die gesteld worden en herhaalt ook de kernpunten van jouw betoog.

 

Begin je volgende presentatie dus krachtig en eindig zinvol. Succes!!

 
 
www.smartpresentations.be
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties