Een zomer vol evenementen, niet enkel voor festivalliefhebbers

Een zomer vol evenementen, niet enkel voor festivalliefhebbers

Twee derde bezocht het eerste kwartaal van dit jaar al één of meerdere evenementen. Bijna de helft v(47%) bezocht dit jaar al publieksevenementen, maar 20% ook al minstens één bedrijfsevenement.


Dat leert het onderzoek dat Event Confederation in samenwerking met het onderzoeksbureau iVOX heeft uitgevoerd bij een representatieve steekproef van 1.000 Belgen in april 2024.

 


Bedrijfsevenementen in de lift

"Eén op vijf die het voorbije kwartaal ook bedrijfsevenementen bezocht, is veel. Maar je hoort er weinig van in de pers en dat is opmerkelijk", benadrukt Tom Bellens, CEO van communicatiebureau MediaMixer. "In de schijnwerpers van de eventindustrie staan festivals vaak centraal, met hun opwindende line-ups en culturele belevingen. Meer op de achtergrond schuilen dan weer duizenden professionals in ons land die zich bezig houden met het organiseren en toeleveren aan corporate events, die ook duizenden bezoekers lokken. Maar in de pers hoor of lees je er zelden iets over. Dat is spijtig, want dit type evenementen zijn belangrijk. Ze zijn net de onmisbare vertalers van visie en dialoog voor organisaties en beleidsmakers. Ze vormen de essentiële brug tussen de abstracte ideeën en de tastbare realiteit. De maatschappelijke impact ervan reikt verder dan de schijnwerpers van een podium, denk maar aan de vele liefdadigheidsgala’s en bewustwordingscampagnes. Corporate events brengen vaak belangrijke sociale kwesties onder de aandacht en mobiliseren steun voor verandering."

 


Lovers versus haters

Ze zijn niet talrijk, maar ze bestaan. Slechts 12% geeft aan dat ze nooit evenementen bezoeken. Het onderzoek leert dat van de personen die aangeven dat ze de laatste tijd geen evenementen hebben bezocht, de meest vermelde reden is dat ze niet houden van drukte (32%). Ook de kost is een vaak genoemde reden. Deze mensen vinden het vaak te duur om evenementen te bezoeken (16%). Ze besteden liever hun geld aan andere zaken (24%). Ook de vele mensen die dit jaar al evenementen bezocht hebben, storen zich aan de vaak hoge prijzen (30%) en grote mensenmassa's (26%), daar waar net het ontmoeten en samenzijn voor de liefhebbers net belangrijke redenen zijn waarom ze wel vaak en graag naar evenementen gaan.

 


De zomer lonkt

De meerderheid (54%) kijkt hoe dan ook al uit naar een zomer vol met evenementen. 41% plant zelfs om de komende maanden nog meer evenementen te bezoeken dan de voorbije maanden. 72% benadrukt zelfs dat naar evenementen gaan hen gelukkig maakt.

 

Opmerkelijk is ook dat 68% aangeeft dat ze zelfs het gebruik van herbruikbaar cateringmateriaal steunt, maar 46% stelt zich wel vragen bij de impactmeerwaarde ervan en of het verplichten van herbruikbare bekers op evenementen wel echt zal bijdragen aan de strijd tegen de klimaatverandering. "De enige zekerheid is dat deze omschakeling heel wat inspanningen zal vergen en een grote meerkost zal zijn voor onze event professionals. Dit zal helaas onvermijdelijk doorgerekend worden aan de bezoekers van onze evenementen en dat is nu net iets waar niemand op zit te wachten", aldus Christine Merckx, manager van Event Confederation.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Van aanname naar actie: samenwerken aan toegankelijke evenementen

Van aanname naar actie: samenwerken aan toegankelijke evenementen

Hoe organiseer je het grootste event van Nederland? Ontdek het op Festivak 2024

Hoe organiseer je het grootste event van Nederland? Ontdek het op Festivak 2024

Sphere breidt uit: Abu Dhabi krijgt tweede iconische eventlocatie ter wereld

Sphere breidt uit: Abu Dhabi krijgt tweede iconische eventlocatie ter wereld

Advertenties