Heeft u wel eens overwogen om uw evenement live uit te zenden? Daarmee kunt u in een keer een veel groter publiek bereiken, de CO2 uitstoot reduceren en een enorme hoeveelheid inhoudelijk materiaal vastleggen.
Een kleine 2 weken geleden maakte ik deel uit van de 'Amsterdam Pod' tijdens Event Camp Twin Cities. Doelstelling van dit evenement was het creëren van een live labaratorium voor profesionals uit de internationale evenementen industrie. En dat was het!
Het was inmiddels mijn derde ervaring met een hybride evenement: eerder als mede-organisator van de Masterclass Social Media (MSM10) en als bezoeker van een co-locatie tijdens TEDxAmsterdam.
In dit artikel deel ik met u een aantal ideeën die mij dit opleverde over de ROI van hybride evenementen.
Extra kosten?
Wanneer u overweegt om uw evenement live uit te zenden, komt er op een zeker moment altijd de discussie over kosten op tafel. Het live uitzenden van een evenement vraagt nou eenmaal een extra investering. Zowel in tijd van u als organisator, als in huur van extra mensen, apparatuur en verbindingen. Hoe kunt u die extra uitgaven weer terugverdienen?
Meer deelnemers!
Sommige organisatoren zijn bang dat het live uitzenden zorgt dat mensen weg blijven. Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde: mensen krijgen de kans om te zien 'wat ze missen'. Zij gaan hun stinkende best doen om er de volgende keer wel bij te zijn!
Extra promotie!
Bovendien communiceert de virtuele deelnemer vaak via social media als Twitter en Facebook met de fysieke deelnemers. Daardoor brengt hij/zij het evenement ook nog eens onder de aandacht van al zijn vrienden en volgers. Dit worden daardoor op hun beurt allemaal potentiele (virtuele) deelnemers.
Ook al het materiaal dat tijdens het evenement wordt opgenomen, is een goudmijn voor de promotie van een volgende editie. Mensen kunnen zelfs lang na het evenement de inhoud nog tot zich nemen.
Directe inkomsten van adverteerders
Maar wat nou als er geen 'volgende editie' is? In dat geval biedt de live uitzending u de mogelijkheid om extra ruimte te verkopen aan adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan gesponsorde 'bumpers' of zelfs korte reclames.
Wat u vooral niet moet doen: virtuele deelnemers laten betalen Het domste wat u in mijn ogen kunt doen, is geld vragen voor het meekijken via een live verbinding. Hoewel het soms op de korte termijn aantrekkelijk lijkt. Echter, dit werpt een hoge drempel op en strookt niet met de manier waarop we inmiddels gewend zijn om informatie te consumeren op het internet.
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen en ideeen en lees ze graag hieronder bij de reacties.
Gerrit Heijkoop kan je op Twitter volgen via @gheijkoop. Onze redactie volg je nog steeds via @event_planner.