Column: 't Is toch allemaal hetzelfde?

Column: 't Is toch allemaal hetzelfde?

Crisis. Ja, ik durf het woord in de mond te nemen. Dat is waar we momenteel allemaal mee moeten omgaan, willens nillens. Zowel corporate klanten, event kantoren als leveranciers wegen momenteel hun kunde om te overleven op de balans van verhoogde competitie en commerciële druk. En we doen dat nog zo slecht niet vind ik zelf.

 

Nu brengen die uitdagende tijden met zich mee dat er op alle vlakken 'out-of-the-box' gedacht wordt. Procesoptimalisatie, efficiëntere werkprocessen, implementatie van boekhoudsystemen en inventarisatie inbrengen in het gehele productieproces zijn geen modewoorden meer, maar effectieve slagkracht-verhogers die elk bedrijf de zuurstof geven om zich naar het volgende decennium te loodsen. De eventsector kan dus niet achterwege blijven?

 

Nu stel ik me de vraag in welke mate deze actuele denkpatronen een creatieve sector kan en zal beïnvloeden? Zullen standaardconcepten en pakketvoorstellen welig tieren de komende jaren of blijven we een sector van 'custom building' project na project?

 

De echte hamvraag is hoe ver we standaardisatie kunnen doordrijven voor we belanden in een proces van eenheidskoek? En durven we ons oprecht de vraag te stellen of die eenheidskoek ook niet te pruimen kan zijn?

 

Zonder twijfel zijn er heel wat onderdelen, fragmenten en processen binnen de levensgeschiedenis van een event die vatbaar zijn voor standaardisatie. Bovendien zijn er heel wat eventkantoren die pakketformules als kernactiviteit binnen de fundamenten van hun bedrijf inschrijven. Ze deden dat al lang voor de 'crisis' en dat werkt. Nu nog meer dan vroeger, denk ik. Daar bestaat immers een doelgroep voor. Het merendeel van de aanvragen die wij echter binnen krijgen, zijn nog steeds vragen naar maatwerk.

 

Is dan de automatische conclusie dat beide aanpakken maar beter blijven samenhokken onder één dak? Maar hoe moet die tweede de meerprijs van zijn product dan verduidelijken? En wanneer is het budgetverschil tussen beide te groot om aanvaardbaar te zijn? Ik ben er zelf nog niet 100% uit welke opties wij als creatieve sector allemaal hebben om onze processen te optimaliseren. Misschien heb jij daar een beter zicht op?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties