9 valkuilen bij het ontwikkelen van je mobiele event app

9 valkuilen bij het ontwikkelen van je mobiele event app

Mobiele event apps zijn hot. En dat is goed nieuws. Eventplanners beginnen de toegevoegde waarde van het mobiele kanaal voor hun bezoekers te zien. Overweeg jij een mobiele app voor je evenement?

 

Laten we eerst nog even de eigenschappen van mobiele apparaten op ons laten inwerken:

  • A. relatief kleine beeldschermen
  • B. worden onderweg gebruikt, onder onbekende en onzekere omstandigheden
  • C. mensen hebben relatief weinig tijd terwijl ze onderweg zijn
  • D. real-time interactie is afhankelijk van mobiele data
  • E. beperkte batterijduur
  • F. vanuit technologisch perspectief bekenen het meest persoonlijke apparaat

Zoals zo vaak met nieuwe technologie, vergt het toepassen enige ervaring. Onderstaand 9 valkuilen die je moet vermijden als je een mobiele event app wilt aanbieden aan je bezoekers.

  • een mobiele app aanbieden alleen maar om hip te lijken
    Dit lijkt een open deur, maar we zien maar al te vaak dat eventplanners een app aanbieden om te laten zien dat ze met hun tijd meegaan. Let op: als je de blits wilt maken met technologie die je niet precies begrijpt, hou er dan rekening mee dat het ook in je nadeel zou kunnen gaan werken. We zien ook nog steeds dat mensen QR-codes gebruiken die naar een reguliere website, in plaats van een mobiele website gaan...
     
  • een mobiele event app helemaal zelf ontwikkelen
    Behalve als je er heel erg zeker van bent dat jouw evenement en bezoekers een totaal uniek ecosysteem zijn, zou ik je niet adviseren om weer opnieuw te bedenken en herbouwen wat anderen al een tijd geleden hebben gedaan. Er is een enorme (en steeds groeiende) lijst van bedrijven die gespecialiseerd zijn is het bouwen van event apps. Het gaat je een hele hoop tijd, geld en frustratie schelen als je bedenkt dat er een hoop bedrijven al een oplossing hebben gevonden voor een probleem, waarvan jij nog niet wist dat het bestond...
     
  • alle mogelijk features in de app stoppen
    Proberen elke wens die de bezoeker heeft in te willigen is het beste recept tot mislukking. Denk daarvoor in de plaats eens aan het pareto principe: 20% van de app is verantwoordelijk voor 80% van het gebruik binnen de app. Dit betekent dus dat slechts een klein gedeelte van de functionaliteit binnen de app door de bezoekers gebruikt zal worden. concentreer je daarom op die 20% en vergeet de rest. Natuurlijk zal het tijd kosten om uit te zoeken waar je bezoekers behoefte aan hebben. Zijn ze kennis georienteerd, er vooral op uit om te netwerken, of iets anders? Bedenk op basis hiervan hoe een app hieraan kan bijdragen.

    Als voorbeeld: indoor navigatie tijdens een beurs? Prachtig, een supercoole toepassing! Alleen ... was een van de kenmerken van mobiele apparaten niet de beperkte batterijduur? ... Dit is het moeilijkste gedeelte: bescherm jezelf en je bezoekers tegen fancy overkill. Wat lijkt op een noodzakelijke feature in de app wordt vaak het minste gebruikt. Ook hier geldt het adagium: hoe simpeler hoe beter. In mijn optiek kun je beter investeren in geweldige bewegwijzering op de beurslocatie (een stuk goedkoper) en binnen de app focussen op het leveren van de juiste informatie over de exposanten of programmaonderdelen. Zorg ervoor dat de gebruiker zijn keuzes gemakkelijk kan bewaren, zodat hij waar hij naartoe moet. Een goede bewegwijzering doet de rest.
     
  • proberen je 150 pagina dikke congresgids in een app te proppen
    Haal eigenschappen A, C en E even voor de geest, en je weet meteen waarom dit geen goed idee is. Mobiel gaat over 'information snacking'. In plaats van bezoekers te bombarderen met informatie, geef je ze licht verteerbaar leesvoer. Evenementbezoekers will snel de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Ondersteun ze bij het zoeken naar en bewaren van informatie. Bij voorkeur opslaan in een persoonlijk profiel. Op deze manier kun je de bezoekerservaring verlengen. Na het evenement is er voldoende tijd om langere, meer gedetailleerde content te lezen op bijvoorbeeld hun desktop.

    Wees echter niet te naief: grote kans dat jouw evenement voor de bezoeker een van de vele is in een jaar. Alleen als je echt een sterk merk bent en een betrokken publiek hebt zul je er in slagen om een eigen, interne community op te bouwen. Is dit niet het geval, probeer de conversaties voort te zetten op de grotere Social Media platformen (bv. Linkedin, Twitter of Facebook)
     
  • ontwikkel een app voor de sponsor in plaats van de bezoeker
    Heb respect voor de persoonlijke ruimte en tijd van de bezoeker (eigenschap F). Als eerste: jij als organisator hebt geen app, je bezoekers hebben dat. Het is de tijd en ruimte van de bezoeker die je betreedt. Ook eigenschappen A en C spelen hier een belangrijke rol. Offer geen waardevolle schermruimte op voor sponsor banners, laat je bezoekers niet wachten voor sponsor pop-ups of sponsor filmpjes. Mobiele advertenties zijn irritant (C), behalve als ze echt een exclusieve meerwaarde hebben voor de gebruiker. Om eerlijk te zijn: de meeste advertenties hebben dat niet... Probeer de best mogelijke mobiele gebruikerservaring te bieden, en je bezoekers hebben genoeg tijd om offline sponsor uitingen te bekijken.
     
  • vergeten de app te promoten
    Event apps zijn relatief nieuw. het overgrote deel van de bezoekers aan jouw evenement zal er niet actief naar op zoek gaan. Dit vraagt een actieven benadering vanuit jou als organisator. Neem het bestaan van de app mee in alle communicatie uitingen rond het evenement. Idealiter bereikt de app je bezoekers op een 'natuurlijke' weg. In een vorige column schreef ik hier uitgebreider over: In 7 stappen je event app promoten
     
  • verstoor het 'ecosysteem' van het evenement door essentiele functionaliteit exclusief te maken
    Recentelijk bezocht ik een evenement waarbij bepaalde (in mijn ogen) essentiele functionaliteit verscholen was achter een inlog. Deze was alleen toegankelijk voor een specifieke groep inkopers. Naar mijn idee is dit niet goed doordacht: door het uitsluiten van een bepaalde groep bezoekers van interactie met bv standhouders, verstoor je het ecosysteem van het evenement, waarbij je de standhouder potentiele zakelijke kansen zou kunnen ontnemen. Voordat je kiest voor exclusieve functionaliteit in de app, toets dit met de algemene doelstellingen van je evenement.
     
  • betaal veel teveel geld voor het ontwikkelen van een app
    Mobiele eventapps ontwikkelen is een tijd- en geldverslindend traject. Tenminste als je het wiel weer opnieuw wilt uitvinden... Zoals ik al eerder schreef, er zijn ontzettend veel bedrijven die zich richten op het leveren van de beste event apps.

    Wereldwijd zijn de meest bekende aanbieders: quickmobile.com (Canada), eventmobi.com (Canada) en twoppy.com (Nederland). Neem een kijkje in de lijsten van Corbin Ball en Michael Heipel. Hier zit zeker een aanbieder tussen die past bij jouw wensen, eisen en budget.
     
  • regel geen WiFi op je evenement
    Een eeuwigdurende discussie, maar o zo relevant! Geen WiFi is geen interactie. Natuurlijk bestaat er zoiets als offline beschikbaarheid van app informatie. Maar real-time netwerken, de mogelijkheid om Twitter of Facebook te gebruiken tijdens een evenement? Geen WiFi betekent vaak einde oefening....

Als je deze valkuilen weet te vermijden ben je op de goede weg om een extra interactie dimensie toe te voegen aan je evenement door het inzetten van een mobiele event app.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties