Beurzen, je kent ze wel. De jaarlijkse sectoriële hoogmis waarbij bezoekers, als kudde vee, de al dan niet recente 'nieuwigheden' gaan bekijken. Of waar ze geruchten gaan 'opvangen' - vaak verspreid door een afgunstige collega. Ook op evenementieel vlak bieden deze samenkomsten vaak weinig vernieuwends zodat je al te vaak als bezoeker in de kou blijft staan.
Er was een tijd dat je wel moest gaan om mee te zijn met de trends. Anders was je aangewezen op de handelsvertegenwoordiger van je leverancier(s) die, als het meezat, eens per jaar langskwam en je dan informeerde. Consumenten moesten dan weer winkel na winkel afschuimen om info te krijgen. Het was een gouden tijd voor de beurorganisatoren die zelf weinig meerwaarde moesten bieden. Gewoon de locatie en de nodige faciliteiten ter beschikking stellen om het geld zo te zien binnen rollen... Laat me stellen dat, een enkele beurs niet nagelaten, er weinig evolutie is geweest de laatste jaren en beurzen ook een groot deel van hun bestaansreden zijn verloren in deze door info overspoelde wereld.
In een tijd waarin je wordt overspoeld door info en je sneller dan ooit van nieuwigheden op de hoogte bent, moeten beursorganisatoren en evenementenbureaus zich eens grondig bezinnen over hoe ze het 'traditionele' beursconcept in een nieuw jasje kunnen gieten. En dat moet verder gaan dan een grotere stand, een hostess meer of minder of een betere catering want dat hebben de bezoekers allemaal al wel eens gezien. Is er nog iemand voor wie een beursbezoek of deelname essentieel is? Tenzij opgelegd door de moedermaatschappij? Uiteraard worden er nog wel verkopen gerealiseerd en komen er nog bezoekers op beurzen af, maar hadden die op een andere manier ook niet tot dezelfde actie overgegaan? Bieden we met zijn allen wel voldoende entertainment en toegevoegde waarde? Spreekt er iemand nog over een beurs eens ze voorbij is?
Een unieke beleving creëren, de mensen betrekken en een belevenis bieden. Het is een vaak herhaald maar weinig toegepast credo als we de eenheidsworst op beurzen aanschouwen. Dus organisatoren en bureaus, low cost of high profile, zet de volgende stap en denk verder mee over de toekomst! Een toekomst waarin een beurs die wat unieks te bieden heeft zeker nog zijn plaats heeft. Maar de tijd dat de standen als vanzelf werden overrompeld lijkt wel achter de rug...