Column : Showcase of klantmeerwaarde

Column : Showcase of klantmeerwaarde

Uiteraard kunnen de creatievelingen uit onze sector een, al dan niet uniek, concept voor een personeelsfeest uit hun hoed toveren. Maar zit je daar als klant altijd op te wachten? Brengt dit wel altijd voldoende meerwaarde? Hoeveel bureaus doen de moeite om in het DNA van een bedrijf te kruipen, de medewerkers werkelijk te betrekken bij het event en zo een beleving te creëren die verder gaat dan een 'eigen' showcase ... 

 

Volgens mij is er ruimte in de markt voor een nieuwe benadering. Een benadering die niet enkel vertrekt vanuit een creatief idee, een beperkte briefing of soms zelfs een standaard concept dat lichtjes op maat wordt herkauwd, maar verder gaat. Eerder een concept dat intern bij de klant rijpt, wordt uitgewerkt en zo voor een authentiekere en meer doorleefde ervaring zorgt, beter gedragen door alle geledingen van het bedrijf wat ten tijde van crisis het broodnodige draagvlak brengt. Een benadering die verder gaat dan de trend van onafhankelijke event consultants, die recent ook aan een opmars is begonnen, maar eentje die voor een echte verfrissende wind zorgt. 

 

Waarom niet enkele dagen, weken in het bedrijf doorbrengen en de coördinatie van jouw event van binnenuit organiseren? Je begeeft je binnen de muren van de onderneming, polst bij de mensen en voelt wat er werkelijk leeft. Waar is de organisatie mee bezig en zeker ook de mensen waarvoor je het event onder handen neemt. Je detacheert als het ware de project manager om daar het feest te gaan organiseren, zich volledig onder te dompelen in de bedrijfscultuur en zo tot een ideaal plaatje te komen. 

 

De meerwaarde hiervan ligt in het feit dat de medewerkers dichter bij het concept betrokken zijn en actief kunnen meedenken. Uiteraard aangespoord door de project manager. Misschien zorgt dit voor minder toeters en bellen en kom je uiteindelijk uit op een concept dat jij noch de klant eerst in gedachten had, maar het zorgt op zijn minst voor de juiste betrokkenheid, rendement en return on investment. Een personeelsfeest zou er immers moeten zijn voor het personeel, nee? En laat dit in de huidige tijden nu zowat het belangrijkste kapitaal van een onderneming zijn. Terwijl elke onderneming momenteel een personeelsfeest van enige omvang dient te verantwoorden zorgt dit voor een nieuwe insteek die commercieel zijn nut kan hebben. 

 

Uiteraard zal je op deze manier anders moeten gaan rekenen. Want ook jouw personeel kost immers aardig wat centen en om deze dan fulltime aan één klant/project te gaan opofferen kan aardig in de kosten hakken. Een tussenoplossing van enkele dagen/uren per week is een valabel alternatief om uiteindelijk hetzelfde te bewerkstelligen. Bovendien kan het een optie zijn om wel de personeelskost aan een stevig tarief door te rekenen maar in de marge op de leveranciers te snoeien. 

 

Ok, prijzen zal je er misschien niet mee winnen. Op de BEA Awards zal je waarschijnlijk rustig kunnen blijven zitten. Maar uiteindelijk ga je klantentevredenheid creëren en ook dat gaat rond... 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties