Column: Betutteling - geen 'babes' op autosalon

Column: Betutteling - geen 'babes' op autosalon

Vorige week ging het 91e autsalon van start in Brussel. Ook al is het dit jaar maar een 'klein' salon toch rekent de hele sector op dit evenement om de slabakkende autoverkoop nieuw leven in te blazen. Maar gezien de polemiek onstaan op het vorige salon, heeft de bezoeker dit jaar alvast één attractie minder. 

 

Of het verhaal van hoe enkele perverten en één minister zo maar even een attractiepool kan inperken. Een aspect dat al jaar en dag met autoshows overal ter wereld verbonden is, namelijk de 'pittig' geklede hostessen. Na de commotie van vorig jaar (red. een man die de hand aan zichzelf sloeg na het aanshouwen van de 'sexy' hostessen) volgde dan ook al snel een oproep om de hostessen zedig te kleden om toch maar geen aanleiding te geven aan mannen die met foute bedoelingen naar zo'n salon afzakken. Moet onze sector aan nog niet voldoende regeltjes voldoen? 

 

Een oproep waar de merken, eventorganisatoren en hostessenbureaus dit jaar duidelijk gehoor aan gegeven hebben gezien de verschenen foto's in de pers. De uitdagende outfits hebben plaatsgemaakt voor zedige rokken en elk stukje vlees is zorgvuldig bedekt. Zijn we met zijn allen dan zo puriteins geworden en verliezen we zo niet een traditie waarover buiten enkele 'die hards' geen mens valt. 

 

Waar is het lef van de merken of van de bureaus die de concepten uitwerken? Gaan we op basis van een beetje kritiek, wat lijnen in de media ons dan zonder slag of stoot neer leggen? Meer nog degene die dit jaar uitpakt met een iets ondeugender concept haalt gelijk de pers, kassa kassa voor het merk in kwestie denk je dan toch spontaan. Innoverend en gedurfd zijn alvast toch 2 woorden die ik spontaan aan onze sector koppel en die ik hier nu serieus ingeperkt zie. Zijn die schaars geklede medewerkers een must? Neen, uiteraard niet maar deze switch is te opvallend en niet vervangen door een geheel nieuwe aanpak wat we misschien ook jammer kunnen vinden. 

 

Vraag bovendien aan de informanten/hostessen op de vloer maar eens of ze zich enkel als een lustobject zien. Het antwoord zal voor 99% ontkennend zijn. De jeugd van tegenwoordig is mondig genoeg om te bepalen hoever ze zelf willen gaan om mee te werken aan een concept en beleving. Ze staan te popelen om deel te mogen nemen en de castings worden plat gelopen voor het salon. Uiteraard worden ze al eens aangesproken op een minder aangename manier maar dat lijkt me niet iets wat in de gemiddelde discotheek niet meermaals per avond voorkomt. 

 

Bij deze wil ik dan ook 2 pleidooien houden. Wetgeving en regels zijn natuurlijk strict noodzakelijk maar moeten we onze creativiteit en bepaalde tradities laten beknotten om ongefundeerde redenen. Zijn we niet de uitgelezen sector om af en toe eens gecontroleerd wat 'je-m'en-fou-tisme' aan de dag te leggen. En als we ons dan toch conformeren niet iets veel spannenders en beters uit onze hoed te toveren want vragen onze klanten daar niet om? En als we eerlijk zijn zien we dit dan dit jaar op het salon of waren de budgetten daar ook weer dit jaar echt te beperkt voor... 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Michael Vervroegen [The Shake Company]
Michael Vervroegen [The Shake Company]
New|2013-01-14 - 12:17u

Ik hou zeker van mooie vrouwen en ze mogen van mij part schaars gekleed zijn of zelfs geen kleren aanhebben. Dit staat echter los van de mooie auto's waarvoor ik naar een autosalon ga. Dat de pers nog aandacht besteed aan ouderwetse marketingtrukken, spreekt voor de pers en niet voor inovativiteit of lef in onze sector.

Lees ook

Beste event software & tools voor het organiseren van evenementen: jouw ultieme gids

Beste event software & tools voor het organiseren van evenementen: jouw ultieme gids

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Advertenties