Twitter wordt steeds populairder. Maar hoe meer mensen het sociale network gebruiken, hoe meer het van zijn oorspronkelijke kracht verliest.
Enkele jaren geleden waagde ik als één van de pioniers in België en Nederland, mijn eerste stappen op Twitter. Toen kende ik de meeste van mijn tweeps persoonlijk en voerden we échte conversaties. Als ik vandaag de hashtag van een evenement bekijk, dan stel ik vast dat iedereen door elkaar roept en dat er steeds minder dialogen zijn.
Een voorbeeld: tot voor enkele weken volgde ik de twitterfeed van de beurzen waar we aan deelnemen. Dat heb ik opgegeven. Het is gewoon onmogelijk om alles te lezen. Bovendien is het steeds moeilijker om tussen de onzin - ja er wordt heel wat onzin op Twitter verkondigd - de echt relevante berichten op te pikken. En die zijn er zeker ook.
Wordt dit de dood van Twitter? Moeten we als organisatoren massaal Twitter schrappen van de marketingagenda bij de organisatie van evenementen? Neen. Zo'n vaart loopt het wellicht niet. Het is wel een signaal dat we niet mogen negeren. Hoog tijd om creatief na te denken over hoe je het dan wel moet aanpakken. Ik ben er zeker van dat er tussen onze lezers heel wat experts zijn met een uitgesproken mening hierover... Deel die gewoon even in een reactie onder deze column!
Beste Kevin, ik ben het volledig eens met je waarneming. Bij grotere events heeft het weinig zin om 'alles' wat er op een hashtag geplaatst wordt te volgen. De sleutel ligt dan ook in het woordje 'alles'. Door slim te filteren kun je de hashtag wel degelijk weer relevant en interessant maken. Een paar voorbeelden: ik filter met behulp van (de oude!) Tweetdeck wie van de mensen die ik volg de hashtag gebruiken. Dat is een veel kleinere groep. En bovendien erg interessant want hoogstwaarschijnlijk ga ik ze op het evenement 'in real life' ontmoeten. Daarnaast kun je de hele stroom op de hashtag specifiek filteren op foto's of links. Of op het "?", zodat je ziet welke vragen mensen hebben (het beantwoorden van een vraag is natuurlijk een zeer goede manier om te starten met netwerken). Tot slot, dient hier ook opgemerkt te worden dat Twitter natuurlijk helemaal niet zo groot is in gebruik hè. Facebook is in Nederland en België maar liefst 8 tot 20 keer groter (afhankelijk of je uit gaat van de 1 miljoen accounts, of slechts de 30% actieve). Maar goed, feit blijft dat het open karakter van Twitter het een ideale tool maakt om rondom evenementen met andere deelnemers en de organisator te communiceren, ook als je die nog niet kent.