Pas als het doel van een bijeenkomst duidelijk is, kan deze slagen. Daar zijn we het in het algemeen over eens. Pas als het doel duidelijk is, kunnen organisator, spreker en dagvoorzitter hun werk goed doen. Veel opdrachtgever denken hun doelen scherp te hebben, maar niets is minder waar.
In de meeste gevallen beperken doelomschrijvingen zich tot inhoudsloze algemeenheden. De meest voorkomende zijn opdrachtgevers die zeggen te willen inspireren, informeren en netwerken. Alle drie zijn het geen doel. Maar wat zijn het dan wel?
Inspireren is een voorwaarde. Een bijeenkomst die dat niet doet, is bij voorbaat mislukt. Maar inspireren is geen doel! Je moet je de vraag stellen: waartoe wil ik mensen inspireren? Wat wil je dat ze morgen anders gaan doen of denken. Mensen inspireren met verhalen over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is geen doel op zich. Ze met die verhalen inspireren om zelf anders te gaan werken en benoemen wat ‘anders’ concreet inhoudt is dat wel.
Informeren is een handeling. Informatie is een product, dat je kunt overdragen van de één naar de ander; in woord, beeld of geschrift. Maar informeren is geen doel! Dat wordt het pas, als je vaststelt wat je wilt dat mensen doen met die informatie. Wil je dat ze je product gaan kopen, anderen helpen met hun probleem, hun leven anders inrichten, dan heeft de informatie een doel.
Netwerken is een bezigheid. Het brengt mensen bij elkaar, geeft ze de kans contact te maken. Maar netwerken is geen doel! Om dat te worden, moet je omschrijven wat dat netwerken moet opleveren. Wil je meer kinderen op de wereld, dan mix je mannen en vrouwen. Wil je kleine bedrijven op gang helpen, dan breng je starters en kapitaal bij elkaar. Wil je innovatie een kans geven, dan zet je mensen van verschillende disciplines bij elkaar.
Het verbindende element is, dat een doel altijd gaat over gedrag: wat wil je dat mensen (anders) doen? Om dat te benoemen, moet je altijd minimaal twee lagen dieper graven.