Meer en meer events maken tegenwoordig gebruik van een Twitterwall. Een Twitterwall in zijn zuiverste vorm is een groot scherm of projectie waar de tweets van aanwezigen via een bepaalde hashtag op verschijnen.
Maar waar hou je best rekening mee als je besloten hebt om een Twitterwall te voorzien op jouw event?
1. Gratis vs betalend
Er zijn heel wat gratis tools te vinden, maar evalueer die zeker op voorhand. Gratis wil meestal zeggen dat er iets anders in de plaats komt, bv. het logo van de gebruikte software of advertenties. Wellicht is dat niet altijd wenselijk en stap je best over naar een betalende versie.
Betalende versies zijn heel dikwijls ook makkelijker te personaliseren: je kan je eigen kleurenpalet definiëren, logo's gebruiken, afwisselen met een sponsorpagina, … De extra kost die je spendeert zal alleszins ten goede komen aan de professionaliteit van de Twitterwall.
2. Moderatie
Moderatie wil zeggen dat je sommige berichten wat vaker kan tonen, en andere dan weer helemaal niet. Dat lijkt in te gaan tegen het principe van social media waar alles openbaar is, maar je wil vooral relevante inhoud bieden op je Twitterwall.
Stel je voor de hashtag van jouw event toevallig overeenkomt met een bestaand woord of bestaande gebruiker aan de andere kant van de wereld: jouw Twitterwall zou 'vervuild' geraken met allerlei nonsens en afbreuk doen aan de professionaliteit. Probeer zeker op voorhand de hashtag zo te kiezen dat dit niet voorvalt, maar zeker ben je natuurlijk nooit.
In de andere richting is moderatie wel bruikbaar: krachtige citaten van sprekers, dienstmededelingen, knappe foto's, ... kunnen vaker verschijnen zodat de Twitterwall voor iedereen relevant blijft en niemand de belangrijkste boodschappen moet missen.
Besef wel dat deze moderatie een inspanning vraagt tijdens het event.
3. Functionaliteit
Er zijn Twitterwalls in allerlei variaties, met de bijhorende functionaliteiten. Zo kan je jezelf beperken tot Twitter, maar heel wat tools laten toe om ook Facebook updates, Instagram foto's, Youtube video's, ... te tonen. Het maakt de beleving er zeker beter op, maar hou rekening dat er ook meer te modereren valt.
Interessant zijn de interactieve mogelijkheden van sommige tools: de mogelijkheid om via Twitter te stemmen en de resultaten op de Twitterwall te tonen bijvoorbeeld.
4. Communicatie
Een Twitterwall installeren is niet voldoende: zorg dat de aanwezigen weten dat er een twitterwall staat, en dat ze weten hoe ze op die Twitterwall kunnen gepubliceerd worden (welke hashtag moeten precies gebruiken bv.). Indien er sprekers of presentatoren zijn vraag je hun om de Twitterwall te vermelden.
Afhankelijk van het publiek uiteraard, maar soms is de Twitter account vermelden op ieders badge een leuke 'conversation starter': vooral bij netwerkevents is het ijs snel gebroken, en verschijnen er spontaan wat tweets.
5. Live verslaggeving
Onderschat het werk dat je tijdens het evenement hebt niet! Behalve het modereren van de inkomende berichtjes hou je best de interactiviteit hoog: aanwezigen stellen misschien vragen, zelf wil je wellicht verslag uitbrengen of sprekers citeren.
Live verslaggeving wil zeggen dat iemand een spreker volgt, tegelijkertijd tweets schrijft, publiceert en antwoordt op vragen via Twitter. Een simpele tip is om de presentaties van sprekers op voorhand in te kijken, en al enkele tweets voor te bereiden. Daarom moet je ze nog niet effectief publiceren, maar het zorgt wel dat je korter op de bal kan spelen.
Ook belangrijk: zet een twitterwall niet zo maar neer, maar denk na hoe je het integreert in het programma. Niets zo irritant als een stroom berichten, die alleen maar afleidt van wat er verder op het podium gebeurt. Deelnemers posten niet voor niets! Werk daarom nauw samen met de dagvoorsitter enzorg dat die de wteets echt betrekt bij het programma.